INTERNATIONAL EDUCATION CONGRESS 2024, Diyarbakır, Türkiye, 18 - 21 Eylül 2024, ss.1419-1430, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışma, ChatGPT
gibi yapay zeka (YZ) destekli araçların matematik eğitiminde kavramsal anlamayı
nasıl derinleştirebileceğini teorik olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Matematik
eğitimi, soyut kavramların anlaşılmasını gerektiren bir alan olduğundan, öğrencilerin
bu kavramları yüzeysel bilgiyle değil, derinlemesine kavrayarak öğrenmeleri büyük
önem taşır. Kavramsal anlama, bir matematiksel kavramın arkasındaki mantığın ve
farklı bağlamlarda nasıl uygulanabileceğinin anlaşılması olarak tanımlanır. Bu
bağlamda, ChatGPT'nin metin tabanlı etkileşim özellikleri, öğrencilerin soyut
kavramları daha iyi anlamalarına yardımcı olabilecek çeşitli senaryolar ve
problem çözme bağlamları sunabilir. Bu çalışmada, bilişsel yük teorisi, yapılandırmacı
öğrenme teorisi ve çoklu temsil teorisi gibi yaklaşımlar değerlendirilmiş,
ChatGPT'nin kesirler, fonksiyonlar, türev ve istatistiksel ölçümler gibi
matematiksel kavramları öğretme potansiyeli teorik olarak analiz edilmiştir.
Sonuçlar,
ChatGPT'nin soyut matematiksel kavramları daha anlaşılır kılma konusunda önemli
bir potansiyele sahip olduğunu göstermektedir. Çalışmanın bulguları,
ChatGPT'nin eğitimde kavramsal anlamayı derinleştiren bir araç olarak kullanılabileceğini
ortaya koymakta, ancak bu potansiyelin sınıf içi uygulamalarla desteklenmesi
gerektiği vurgulanmaktadır. ChatGPT’nin matematik eğitimine entegrasyonunun öğretmenlere
ve öğrencilere sunacağı katkılar, bireyselleştirilmiş ve etkili bir öğrenme
deneyimi sunma potansiyeli açısından ele alınmıştır. Bu çalışma, Giriş, Yöntem,
Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Öneriler, ve Kaynakça gibi ana başlıkları
kapsamaktadır. Bu başlıklar altında, ChatGPT'nin eğitimdeki rolü detaylandırılmış,
teorik çerçeveler sunulmuş, elde edilen bulgular tartışılmış ve gelecekteki araştırmalara
yönelik öneriler geliştirilmiştir.