ChatGPT'nin Matematik Eğitiminde Kavramsal Anlamanın Geliştirilmesine Katkısı


Creative Commons License

Arslan C., Kaya V.

INTERNATIONAL EDUCATION CONGRESS 2024, Diyarbakır, Türkiye, 18 - 21 Eylül 2024, ss.1419-1430, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Diyarbakır
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1419-1430
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, ChatGPT gibi yapay zeka (YZ) destekli araçların matematik eğitiminde kavramsal anlamayı nasıl derinleştirebileceğini teorik olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Matematik eğitimi, soyut kavramların anlaşılmasını gerektiren bir alan olduğundan, öğrencilerin bu kavramları yüzeysel bilgiyle değil, derinlemesine kavrayarak öğrenmeleri büyük önem taşır. Kavramsal anlama, bir matematiksel kavramın arkasındaki mantığın ve farklı bağlamlarda nasıl uygulanabileceğinin anlaşılması olarak tanımlanır. Bu bağlamda, ChatGPT'nin metin tabanlı etkileşim özellikleri, öğrencilerin soyut kavramları daha iyi anlamalarına yardımcı olabilecek çeşitli senaryolar ve problem çözme bağlamları sunabilir. Bu çalışmada, bilişsel yük teorisi, yapılandırmacı öğrenme teorisi ve çoklu temsil teorisi gibi yaklaşımlar değerlendirilmiş, ChatGPT'nin kesirler, fonksiyonlar, türev ve istatistiksel ölçümler gibi matematiksel kavramları öğretme potansiyeli teorik olarak analiz edilmiştir.

Sonuçlar, ChatGPT'nin soyut matematiksel kavramları daha anlaşılır kılma konusunda önemli bir potansiyele sahip olduğunu göstermektedir. Çalışmanın bulguları, ChatGPT'nin eğitimde kavramsal anlamayı derinleştiren bir araç olarak kullanılabileceğini ortaya koymakta, ancak bu potansiyelin sınıf içi uygulamalarla desteklenmesi gerektiği vurgulanmaktadır. ChatGPT’nin matematik eğitimine entegrasyonunun öğretmenlere ve öğrencilere sunacağı katkılar, bireyselleştirilmiş ve etkili bir öğrenme deneyimi sunma potansiyeli açısından ele alınmıştır. Bu çalışma, Giriş, Yöntem, Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Öneriler, ve Kaynakça gibi ana başlıkları kapsamaktadır. Bu başlıklar altında, ChatGPT'nin eğitimdeki rolü detaylandırılmış, teorik çerçeveler sunulmuş, elde edilen bulgular tartışılmış ve gelecekteki araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir.