İç Hat Uçuşları için Yakıt ve Emisyon Analizi


Kılıç U.

3rd International Conference on Applied Sciences-ICHEAS, Cape-Town, Güney Afrika, 25 - 29 Ocak 2023, ss.92

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Cape-Town
  • Basıldığı Ülke: Güney Afrika
  • Sayfa Sayıları: ss.92
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, farklı oturma kapasitelerine sahip, aynı güzergâhta uçan bölgesel jetler ile dar gövdeli yolcu uçakları arasında yakıt tüketimi ve emisyonlarına göre çevresel etki açısından bir karşılaştırma yapılmıştır. Uçuş rotası, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'ndan (ICAO Kodu: LTFJ, IATA Kodu: SAW) Erzincan Yıldırım Akbulut Havalimanı'na (ICAO Kodu: LTCD, IATA Kodu: ERC) olarak seçilmiştir. Her faz için yakılan yakıt, CO2, H2O ve diğer gaz emisyonlarının (NOx, SOx, CO, HC, kurum ve diğer bileşikler) hesaplanması için EUROCONTROL tarafından geliştirilen Entegre Uçak Gürültüsü ve Emisyonları Modelleme Platformu kullanılmıştır. Uçuş sırasında salınan ilgili emisyonlar insan sağlığı, hava kalitesi ve ekosistem üzerinde bir etkiye sahiptir ve dünya çapında hava kirliliğine, iklim değişikliğine ve küresel ısınmaya neden olmaktadır. İki farklı uçak tipi için ticari hava taşımacılığı simüle edilerek senaryolar oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre, Erzincan Yıldırım Akbulut Havalimanı gibi uçak başına yolcu yoğunluğunun düşük olduğu havalimanlarına Azami Kalkış Ağırlığı daha düşük olan bölgesel jetlerle uçmak, yakıt tüketimi ve salınan emisyon açısından avantaj sağlamaktadır. Sonuçlar, bölgesel jetlerin kısa mesafe uçuşlarda çevresel etki açısından dar gövdeli yolcu uçaklarından daha üstün olduğunu göstermektedir. Bu bulgular, havayollarının filolarını yakıt tasarrufu, çevresel maliyetler ve karbon vergileri gibi ek ücretleri göz önünde bulundurarak seçmelerine olanak sağlamaktadır. Araştırma, bölgesel jetlerin ve dar gövdeli yolcu uçaklarının yakıt tüketimini ve ayrıntılı emisyon analizini tutarlı bir şekilde kabul eden kapsamlı bir bilgisayar simülasyon yöntemini izleyerek araştırmacılar, bilim adamları, havayolu işletmecileri, politika analistleri ve yasa koyucular için sistematik bir uçak seçimi sunmanın yanı sıra ilgili uçakların yakılan yakıt ve salınan emisyon miktarları üzerinde detaylı bir analiz yapabilme imkânı sunmaktadır.