Dinbilimleri Akademik Araşırma Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.151-205, 2015 (Hakemli Dergi)
Başarılı bir markanın ismi altında tüm tanınmış özelliklerinden yararlanma olan
franchise, son yıllarda hızlı bir biçimde yaygınlaşmaya başlayan bir sözleşmedir.
Bu sözleşme borçlar hukukunda düzenlenmediğinden pozitif hukukta isimsiz
sözleşmeler arasında yer almaktadır. Franchise yakın zamanda uygulanmaya
başlayan bir akit olduğundan İslam Hukuku kaynaklarında yer bulmamıştır. Ancak İslam borçlar hukukunda akit serbestisi bulunduğundan bir akit ya da tasarrufun İslam hukuku kaynaklarında isminin konmuş, özelliklerinin tespit edilmiş,
hükümlerinin açıklanmış olması şart değildir. İslam borçlar hukukunda Kur’an ve
Sünnetin genel prensiplerine ve genel adaba aykırı olmamak kaydıyla her türlü
sözleşmenin yapılabileceği kabul edilmiştir. Bu makalede, franchise sözleşmesinin genel karakterleri, unsurları, şartları ve ekonomik tesirleri İslam Borçlar hukuku açısından ele alınmaya çalışılmıştır.
Franchise which is defined as making use of the royalty by leveraging all the
well-known characteristics of a successful brand, is a contract that has started to
spread rapidly in recent years. This contract is among the unnamed contracts in
positive law as it has not been regulated. Since franchise is a contract that has
been implemented recently, it has not been taken place in the sources of Islamic
law. However, as there is freedom of contract in Islamic Debt Law, it is not necessary for a contract or thought to have a name and to have its features being
determined and its provisions being explained in Islamic legal proceedings.
Without being against the general principles and general etiquette of Qur’an and
Sunnah, all types of contracts was adopted in Islamic Debt Law. In this article,
an attempt has been made to tackle the general characteristics, factors, conditions and economic effects of the franchise contract in terms of Islamic debt law.