SİYASAL PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE YENİ SOSYAL MEDYA KANALLARININ KULLANIMININ Z KUŞAĞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK KEŞİFSEL BİR ARAŞTIRMA: YOUTUBE VE TWITCH ÖRNEĞİ


Çiftci H. S., Durukan T.

INTERNATIONAL CONGRESS ON BUSINESS AND MARKETING 2021, İstanbul, Türkiye, 16 Aralık 2021 - 17 Şubat 2022, ss.122-123

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.122-123
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal medyanın özellikle Z kuşağı için temel iletişim araçlarından biri hâline gelmiş olması, bu aracın pazarlama iletişiminde kullanımını yaygınlaştırmıştır. Siyasal pazarlama aracı olarak sosyal medya kullanımı ülkemiz için yakın bir geçmişe sahip olmakla birlikte, yaklaşan 2023 seçimleri için stratejik bir konumda yerini almıştır. Bu seçim, 1996 yılı sonrası doğan Z kuşağının oy kullanacağı ilk seçim olması bakımından partiler açısından özel ve kritik bir anlam taşımaktadır. Nitekim ürün ve hizmet pazarlamasında tüketiciler arası iletişimde Kotler tarafında “netandaşlık” kavramı ile ifade edilen sosyal ağlar benzeri yapı, siyasal parti ve liderlerin siyasal pazarlamaları içerisinde de kurulan ağlarla var olmaya başlamıştır. Bu yapı, Covid 19 pandemisi sürecinde hızla yaygınlaşmış ve Z kuşağı sınırlarını da aşarak toplum tabanına yayılmaya başlamıştır. Çevrimiçi topluluklar arası iletişim pandemi sürecinde Youtube canlı yayınları ile çevrimiçi oyun platformu olarak yayın hayatına başlayan Twitch canlı yayınları, ülkemizdeki siyasi liderlerin özellikle Z kuşağına doğrudan ulaştıkları kanallar olmuşlardır. Soru-cevap formatı ile yapılan canlı yayınlar, geleneksel medya kanalı ile kitlelere ulaşmada farklı bir yapıda ilerlemiştir. Bu keşifsel çalışma kapsamında, 2020-2021 yıllarında Türk siyasetçilerden Youtube ve Twitch yayını yapanların, yayın esnasında ve sonrasındaki sosyal medya etkileşimleri incelenerek siyasal pazarlamada bu yeni kanalların önemine vurgu yapılacaktır. 

The fact that social media has become one of the main communication tools, especially for the Z generation, has made the use of this tool in marketing communication widespread. Although the use of social media as a political marketing tool has a close history for our country, it has taken its place in a strategic position for the upcoming 2023 elections. This election has a special and critical meaning for the parties as it is the first election for the Z generation born after 1996 to vote. As a matter of fact, the social networks-like structure, which is expressed by Kotler with the concept of "net citizenship" in the communication between consumers in product and service marketing, has started to exist with the networks established in the political marketing of political parties and leaders. This structure has spread rapidly during the Covid 19 pandemic process and has begun to spread to the community base, exceeding the boundaries of the Z generation. Twitch live broadcasts, which started broadcasting as an online gaming platform with Youtube live broadcasts during the online communication pandemic process, have been the channels that political leaders in our country directly reach, especially to the Z generation. Live broadcasts made with the question-answer format progressed in a different structure without reaching the masses with the traditional media channel. Within the scope of this exploratory study, the social media interactions of Turkish politicians who broadcast on Youtube and Twitch in the years 2020-2021 will be examined, and the importance of these new channels in political marketing will be emphasized.