INTERNATIONAL CONGRESS ON BUSINESS AND MARKETING 2021, İstanbul, Türkiye, 16 Aralık 2021 - 17 Şubat 2022, ss.122-123
Sosyal medyanın özellikle Z kuşağı için temel iletişim araçlarından biri hâline gelmiş
olması, bu aracın pazarlama iletişiminde kullanımını yaygınlaştırmıştır. Siyasal
pazarlama aracı olarak sosyal medya kullanımı ülkemiz için yakın bir geçmişe sahip
olmakla birlikte, yaklaşan 2023 seçimleri için stratejik bir konumda yerini almıştır.
Bu seçim, 1996 yılı sonrası doğan Z kuşağının oy kullanacağı ilk seçim olması
bakımından partiler açısından özel ve kritik bir anlam taşımaktadır. Nitekim ürün ve
hizmet pazarlamasında tüketiciler arası iletişimde Kotler tarafında “netandaşlık”
kavramı ile ifade edilen sosyal ağlar benzeri yapı, siyasal parti ve liderlerin siyasal
pazarlamaları içerisinde de kurulan ağlarla var olmaya başlamıştır. Bu yapı, Covid
19 pandemisi sürecinde hızla yaygınlaşmış ve Z kuşağı sınırlarını da aşarak toplum
tabanına yayılmaya başlamıştır. Çevrimiçi topluluklar arası iletişim pandemi
sürecinde Youtube canlı yayınları ile çevrimiçi oyun platformu olarak yayın hayatına
başlayan Twitch canlı yayınları, ülkemizdeki siyasi liderlerin özellikle Z kuşağına
doğrudan ulaştıkları kanallar olmuşlardır. Soru-cevap formatı ile yapılan canlı
yayınlar, geleneksel medya kanalı ile kitlelere ulaşmada farklı bir yapıda ilerlemiştir.
Bu keşifsel çalışma kapsamında, 2020-2021 yıllarında Türk siyasetçilerden Youtube
ve Twitch yayını yapanların, yayın esnasında ve sonrasındaki sosyal medya
etkileşimleri incelenerek siyasal pazarlamada bu yeni kanalların önemine vurgu
yapılacaktır.
The fact that social media has become one of the main communication tools,
especially for the Z generation, has made the use of this tool in marketing
communication widespread. Although the use of social media as a political
marketing tool has a close history for our country, it has taken its place in a strategic
position for the upcoming 2023 elections. This election has a special and critical
meaning for the parties as it is the first election for the Z generation born after 1996
to vote. As a matter of fact, the social networks-like structure, which is expressed by
Kotler with the concept of "net citizenship" in the communication between
consumers in product and service marketing, has started to exist with the networks
established in the political marketing of political parties and leaders. This structure
has spread rapidly during the Covid 19 pandemic process and has begun to spread to
the community base, exceeding the boundaries of the Z generation. Twitch live
broadcasts, which started broadcasting as an online gaming platform with Youtube
live broadcasts during the online communication pandemic process, have been the
channels that political leaders in our country directly reach, especially to the Z
generation. Live broadcasts made with the question-answer format progressed in a
different structure without reaching the masses with the traditional media channel.
Within the scope of this exploratory study, the social media interactions of Turkish
politicians who broadcast on Youtube and Twitch in the years 2020-2021 will be
examined, and the importance of these new channels in political marketing will be
emphasized.