International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), vol.8, no.77, pp.3085-3097, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, İspanyol ilköğretim sistemi içerisinde yer alan sosyal bilgiler eğitiminin kısa tarihçesine, amaçlarına, genel çerçevesine ve mevcut sosyal bilgiler derslerinde uygulanmakta olan temel öğrenme alanlarına ışık tutulmuştur. Genelden özele bir yol izlenen çalışma kapsamında; ilk olarak İspanya ülkesinin genel profili çizilmiş, ardından İspanyol eğitim sisteminin temel bileşenleri ortaya konmuş ve son olarak sosyal bilgiler eğitiminin içeriğine dair bilgiler aktarılmıştır. Çalışmanın amacı; Güney Avrupa’nın iki uç bölgesini teşkil eden, Akdeniz’in doğusu ve batısında konumlanmış iki yarımada niteliğini taşıyan ve bilhassa tarihi gelişmeleri bağlamında Türkiye ile benzerlik gösterdiği düşünülen İspanya’nın ilköğretim sosyal bilgiler eğitimi programını mercek altına almak ve gelecekte İspanya ile ilgili yapılacak olan karşılaştırmalı sosyal bilgiler eğitimi çalışmalarına öncü olmaktır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ve eğitim araştırmalarında sıklıkla başvurulan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Verileri elde sürecinde ise doküman incelenmesi yöntemine başvurulmuş ve çok büyük nispette, birincil kaynak niteliğindeki İspanyol Kraliyet kararnamelerinden, eğitim ile ilgili kanunların yer aldığı İspanya Resmi Gazetesi’nden ve İspanya Milli Eğitim Bakanlığı’nın resmi verilerinden yararlanılmıştır. Öte yandan ağırlıklı olarak İspanyol yazarların telif etmiş olduğu kitaplar, makaleler ve tezler incelenerek literatür aşamasına dahil edilmiştir. Ayrıca, Avrupa ülkelerinin eğitim sistemleri ile ilgili raporların ve istatistiklerin yer aldığı EURYDICE veri tabanına ve diğer muhtelif internet kaynaklarına da başvurulmuştur. Sonuç olarak dört temel öğrenme alanı üzerinden yürütülmekte olan İspanyol ilköğretim sosyal bilgiler eğitimi ve bunun yansımaları genel kapsam itibariyle ifade edilmeye çalışılmıştır.