Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, cilt.3, sa.1, ss.1-24, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, Sosyal Bilgiler 7. sınıf müfredatında yer alan “İletişim ve İnsan İlişkileri”
ünitesinin Sosyal Bilgiler öğretim programına yönelik olarak öğretmen görüşlerine göre
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Van ilinde MEB’e bağlı
olan ilköğretim okullarında görev yapan ve oransız küme örnekleme yöntemi ile seçilmiş
40 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modeli
türlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Beş Dereceli
Likert tipi yanıtlardan hazırlanmış, 5’i demografik bilgilerden ve 18’i “İletişim ve İnsan
İlişkileri” ünitesiyle ilgili maddelerden oluşan anket formu yoluyla toplanmıştır. Verilerin
analizinde, Sosyal Bilimler İçin İstatistik Paketi (SPSS) kullanılmış, katılımcıların her bir
maddeye ilişkin verileri tablolaştırılarak frekans ve yüzdelik değerleriyle birlikte
okuyucuya sunulmuştur. Ayrıca katılımcılara ait değişkenlerin aritmetik ortalamaları ve
standart sapmaları belirlendikten sonra üçten az olan alt gruplu değişkenlerde: Bağımsız
Örneklemler T Testi; üç ve üzeri alt gruplu değişkenlerde: Tek Faktörlü Varyans Analizi
(One-Way Anova) Testi ve varyansların eşit dağılmadığı değişkenlerde ise Post-Hoc
karşılaştırmalarından Games-Howell Testi uygulanmıştır. Karşılaştırmalar sonucunda
katılımcıların anket formu maddelerine verdikleri yanıtlarla; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem
değişkenleri arasında anlamlı fark görülürken öğrenim durumu değişkeninde anlamlı bir
fark bulunamamıştır. Sonuç itibariyle katılımcıların büyük bir çoğunluğu tarafından
internetin çağımızın en etkili kitle iletişim aracı olarak kabul edildiği, öğrencilerin sosyal
ilişkilerinde ve çevrelerinde etkin roller edinebilmelerinin iyi bir iletişim becerisine sahip
olmaktan geçtiği, ülkemiz eğitim politikaları anlayışı içerisinde klasik yaklaşımların aksine
modern iletişim teknolojilerinin işlerlik kazanmasının öğrencilerin küresel arenada büyük
bir rekabet gücü kazanmalarını ve söz sahibi olmalarını sağlayacağı ve tüm sınıf
kademelerinde bu ünitenin müfredatta olması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.