6th International Conference On Health, Engineering and Applied Sciences-ICHEAS, Paris, Fransa, 2 - 04 Ocak 2024, ss.55
Uçak için hava
sıcaklığı değeri, gövdeye monte edilen bir sıcaklık sensörü tarafından ölçülür.
Hava sıcaklığı bilgisi, Mach sayısının ve gerçek hava hızının hesaplanması için
kullanılır ve ayrıca yakıt sıcaklığının izlenmesi, buz önleme sistemlerinin
kullanımı, motor itki ayarları ve otomatik itki fonksiyonunun izlenmesi için de
kullanılır. Uçağın yavaş park edilmesi veya taksi yapması durumunda sıcaklık sensörüne
giren hava durgunlaşabilir. Bu nedenle hava sıcaklığı doğru bir şekilde
ölçülemez. Bundan başka, hatalı sıcaklık ölçümlerini önlemek için sıcaklık sensörleri
uçak yerdeyken ısıtılmaktadır. Hava sıcaklığı bilgisi Elektronik Merkezi Uçak
İzleme Sistemi Ekranından (ECAM SD) izlenebilmektedir. Bu çalışmada, ticari bir
yolcu uçağından alınan gerçek uçuş verileri kullanılarak hava sıcaklığı
değerini en çok etkileyen parametreler korelasyon analizi ile belirlenmiştir.
Statik hava sıcaklığı (SAT) bilgisi önem arz ettiğinden dolayı, bu değer herhangi
bir donanıma bağlı kalmadan makine öğrenmesi yöntemleri kullanılarak gerçek
uçuş verilerine göre tahmin edilmeye çalışılmıştır. İlgili makine öğrenmesi
algoritmaları için işlemlerinden önce kullanılacak veriler otomatik olarak
standart hale getirilmiştir. Seçilen uçuşta gerçek sıcaklık test verisi
değerleri -65 °C ile 11 °C arasında değişmektedir. En iyi tahmin edilen sıcaklık
test verisi değerleri, Karar Ağacı için -64,8 °C ile 10,9167 °C arasında
değişirken, Destek Vektör Makinesi için -67,091 °C ile 11,1632 °C arasında
değişmektedir. İlgili sonuçlar, hava sıcaklığı verisinin elde edilememesi
durumunda, makine öğrenmesi algoritmaları kullanılarak hava sıcaklığı verisinin
doğru bir şekilde tahmin edilmesinin mümkün olduğunu göstermektedir.