Sıcaklık Sensörüne Bağlı Olmadan Uçak İçin Hava Sıcaklığı Değerinin Tahmin Edilmesi


Kılıç U.

6th International Conference On Health, Engineering and Applied Sciences-ICHEAS, Paris, Fransa, 2 - 04 Ocak 2024, ss.55

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Paris
  • Basıldığı Ülke: Fransa
  • Sayfa Sayıları: ss.55
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uçak için hava sıcaklığı değeri, gövdeye monte edilen bir sıcaklık sensörü tarafından ölçülür. Hava sıcaklığı bilgisi, Mach sayısının ve gerçek hava hızının hesaplanması için kullanılır ve ayrıca yakıt sıcaklığının izlenmesi, buz önleme sistemlerinin kullanımı, motor itki ayarları ve otomatik itki fonksiyonunun izlenmesi için de kullanılır. Uçağın yavaş park edilmesi veya taksi yapması durumunda sıcaklık sensörüne giren hava durgunlaşabilir. Bu nedenle hava sıcaklığı doğru bir şekilde ölçülemez. Bundan başka, hatalı sıcaklık ölçümlerini önlemek için sıcaklık sensörleri uçak yerdeyken ısıtılmaktadır. Hava sıcaklığı bilgisi Elektronik Merkezi Uçak İzleme Sistemi Ekranından (ECAM SD) izlenebilmektedir. Bu çalışmada, ticari bir yolcu uçağından alınan gerçek uçuş verileri kullanılarak hava sıcaklığı değerini en çok etkileyen parametreler korelasyon analizi ile belirlenmiştir. Statik hava sıcaklığı (SAT) bilgisi önem arz ettiğinden dolayı, bu değer herhangi bir donanıma bağlı kalmadan makine öğrenmesi yöntemleri kullanılarak gerçek uçuş verilerine göre tahmin edilmeye çalışılmıştır. İlgili makine öğrenmesi algoritmaları için işlemlerinden önce kullanılacak veriler otomatik olarak standart hale getirilmiştir. Seçilen uçuşta gerçek sıcaklık test verisi değerleri -65 °C ile 11 °C arasında değişmektedir. En iyi tahmin edilen sıcaklık test verisi değerleri, Karar Ağacı için -64,8 °C ile 10,9167 °C arasında değişirken, Destek Vektör Makinesi için -67,091 °C ile 11,1632 °C arasında değişmektedir. İlgili sonuçlar, hava sıcaklığı verisinin elde edilememesi durumunda, makine öğrenmesi algoritmaları kullanılarak hava sıcaklığı verisinin doğru bir şekilde tahmin edilmesinin mümkün olduğunu göstermektedir.