Öğretmen Adaylarının En küçük Ortak Kat (EKOK) Kavramına Yönelik Matematiksel İlişkilendirmeleri


Creative Commons License

Çetin Ö. F.

EDUCONGRESS 2022, Antalya, Turkey, 17 November - 19 December 2022, pp.489-502

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Antalya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.489-502
  • Erzincan Binali Yildirim University Affiliated: Yes

Abstract

Problem durumu: Araştırmanın problemini, öğretmen adaylarının kısaltması “ekok” ve açılımı “en küçük ortak kat” olan terime karşılık gelen kavram ile ilgili matematiksel ilişkilendirmeleri nasıldır?” sorusu oluşturmaktadır. Bu problem için aşağıdaki alt problemlere yanıt aranmıştır. Öğretmen adayları

1. “ekok” kavramını ne şekilde ifade etmektedirler?

2. “ekok” kavramının herhangi bir alt kavramlarını belirleyebilmekte midirler?

3. “ekok” kavramına güncel hayattan ne tür örnekler vermektedirler?

4. “ekok” değerini bulmada hangi adımları kullanmaktadır?

5. “ekok” değerini bulmada kullandıkları adımlar negatif iki tamsayının “ekok” değerini bulmada işe yaramakta mıdır?

Araştırmanın amacı: Öğretmen adaylarının açılımı “en küçük ortak kat (ekok)” olan kavramla ilgili matematiksel ilişkilendirmelerini belirlemektir. Yöntem: Araştırmada nitel araştırma deseninden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuç: Araştırma bulguları öğretmen adaylarının “ekok” kavramını doğru tanımlayamadıklarını, “ekok” kavramını tanımlamada, “en küçük ortak kat” terimi içeriğinde yer alan terimleri kullanarak bir tanımlama yapmaya çalıştıklarını göstermektedir. Bazı öğretmen adayları “ekok değerinin” sadece Doğal Sayılar için bulunabileceği, özellikle Negatif Tamsayılar için “ekok değerinin” olmadığı algısına sahiptirler. Öğretmen adayları “ekok” kavramına güncel hayattan örnek vermek için en çok problem durumunu seçmişler ve “ekok değeri” bulmada ise en çok “asal çarpanlara ayırma” işlemini kullanmışlardır. Katlar kümesi yazma “ekok” kavramını yapılandırma açısından önemli olmasına rağmen sadece iki öğretmen adayı tarafından kullanılmıştır. Tartışma sonuç ve öneriler: Kavram içeriği iyi yapılandırılmadığında ilişkilendirmelerde istendik düzeyde olmamaktadır. Kavramların içeriğinde geçen terimleri ve varsa iş ve işlemleri, iş ve işlem sırasıyla incelemek, kavram yapılandırmasında işe koşulabilecek bir yol olarak önerilmiştir.