20th International Sport Sciences Congress, Antalya, Türkiye, 28 Kasım 2022, ss.773-774, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin algılanan sosyal desteklerinin okula bağlılıklarına etkisini ve bu etkinin altında yatan mekanizmayı belirlemek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan bu araştırmaya, 466 spor bilimleri fakültesi öğrencisi (316’sı erkek ve 150’ si kadın) katılmıştır. Araştırmanın verileri, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Üniversite Öğrencilerinin Okul Bağlılığı Ölçeği, Okula Yabancılaşma Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, ilk olarak ölçüm modelinin test edilmesi amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin incelenmesinde ise, korelasyon testi ve Bootstrap yöntemini esas alan regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada, algılanan sosyal destek ile; okula bağlılık arasında pozitif (r = 0.45, p <0.001), okula yabancılaşma (r = -,0.209, p<0.01) ve sosyal medya bağımlılığı (r = -0.113, p<0.01) arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (Hipotez I). Bootstrap yöntemini esas alan regresyon analizi sonuçlarına göre, algılanan sosyal desteğin okula yabancılaşma aracılığıyla okula bağlılık üzerindeki dolaylı etkisinin (Hipotez II) anlamlı olduğu tespit edilmiştir [(β =0.181, p<0.001, %95 GA = (0.003, 0,039)]. Son olarak, algılanan sosyal desteğin okula yabancılaşma vasıtasıyla okula bağlılık üzerindeki dolaylı etkisinin sosyal medya bağımlılığı tarafından düzenlendiği (Hipotez III) belirlenmiştir [Durumsal aracılık indeksi = −0.018, Boot SE = 0.001, Boot 95% GA = (−0.003,−0.0001)]. Ayrıca, algılanan sosyal desteğin okula yabancılaşma vasıtasıyla okul bağlılığı üzerindeki dolaylı etkisinin sosyal medya bağımlılığı düşük [Dolaylı etki = 0.034, Boot SE = 0.182, Boot 95% GA = (0.007,0.078)] olan bireylerde, yüksek [Dolaylı etki = 0.018, Boot SE = 0.009, Boot 95% GA = (0.005,0.0416)] olan bireylere göre daha güçlü olduğu tespit edilmiştir. Nitekim araştırmada kuramsal yapıya dayalı olarak öne sürülen üç hipotezinde doğrulandığı görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Bağlılık - sosyal destek - sosyal medya bağımlılığı - yabancılaşma
This study was carried out to determine the effect of perceived social support of university students studying in the field of sports sciences on their school engagement and the underlying mechanism of this effect. 466 students from the faculty of sports sciences (316 male and 150 female) participated in this research, which was designed in the relational screening model. The data of the study were collected using the Multidimensional Perceived Social Support Scale, the University Students’ School Engagement Scale, the School Alienation Scale and the Social Media Addiction Scale. In the analysis of the data, confirmatory factor analysis was first performed to test the measurement model. In examining the hypotheses of the research, correlation test and regression analysis based on Bootstrap method were applied. In the study, a positive relationship was found between perceived social support and school engagement (r = 0.45, p < 0.001), and a negative relationship between school alienation (r = -,0.209, p<0.01) and social media addiction (r = -0.113, p<0.01) (Hypothesis I). According to the results of the regression analysis based on the bootstrap method, the indirect effect (Hypothesis II) of perceived social support on school engagement through school alienation was found to be significant [(β =0.181, p < 0.001, 95% CI = (0.003, 0.039)]. As a result, it was determined that the indirect effect of perceived social support on school engagement through alienation to school is regulated by social media addiction (Hypothesis III) [Situational mediator index = −0.018, Boot SE = 0.001, Boot 95% GA = (−0.003,−0.0001)]. In addition, it was determined that the indirect effect of perceived social support on school engagement through school alienation was stronger in individuals with low social media addiction [Indirect effect = 0.034, Boot SE = 0.182, Boot 95% CI = (0.007,0.078)] than in individuals with high social media addiction [Indirect effect = 0.018, Boot SE = 0.009, Boot 95% CI = (0.005,0.0416)]. As a matter of fact, it was seen that all three hypotheses put forward based on the theoretical structure were confirmed in the research.
Keywords: Engagement - social support - social media addiction - alienation