Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.10, sa.4, ss.1672-1695, 2021 (Hakemli Dergi)
Bireyler, sözcük hazinelerinin zenginliği ölçüsünde duygu ve düşüncelerini ifade edebilmektedirler. Çünkü verimli bir iletişim kurabilmenin şartlarından biri de kişinin sözcük hazinesinin fazlalığıdır. Bu verimli iletişimi sağlayan ise kişinin aktif sözcük hazinesidir. Günümüzde bireylerin aktif sözcük hazinesini geliştirmek için çeşitli yöntem ve teknikler uygulanmaktadır. Çok fazla gündemde olmasa da sözlük okuma yöntemi de bunlardan bir tanesidir. Bu çalışmanın amacı, Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde söz varlığının sözlük okuma yoluyla geliştirilmesini B2 ve sonraki düzeylerdeki öğrenci görüşlerine göre değerlendirmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2019 yılında TÖMER kurumunda gerçekleştirilmiş ve çalışmaya bu TÖMER’de öğrenim görmekte olan on yabancı öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri yarı açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve video kayıtları ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler ve tutulan video kayıtları neticesinde, sözlük okuma yoluyla katılımcıların sözcük hazinelerinin geliştirilebildiği, öğrencilerin sözlük okuma sürecine katılım oranlarının yüksek olduğu ve sözlük kullanma yeterliklerinin fazla olduğu gibi bulgulara ulaşılmıştır. Ulaşılan bulgulardan yola çıkılarak, Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde B2 ve sonraki düzeylerdeki öğrencilerin sözcük hazinelerinin geliştirilebilmesi için sözlük okuma yönteminden faydalanılabileceği ve öğrencilerin sözcüklerin birden çok anlamını öğrenmeleri isteniyorsa yine sözlük okuma yoluna gidilebileceği gibi öneriler, öğrenci görüşlerinden hareketle sonuç kısmında sunulmuştur.
Individuals
can express their feelings and thoughts to the extent of wealth of word
treasures. Because one of the conditions for establishing efficient
communication is the excess of the vocabulary. This is the active vocabulary of
the person who provides efficient communication. Various methods and techniques
are applied to develop the active vocabulary of individuals. The method of
reading the dictionary is one of these, although it is not on the agenda. The
aim of this study is to evaluate the development of vocabulary through
dictionary reading in teaching Turkish as a second language according to the
views of students at B2 and higher levels. The study was carried out with the
study of case study within the framework of qualitative research method. The
study was carried out, in 2019, TÖMER and ten foreign students attended. The
data of the study was collected by semi-structured interview form and video
recordings. The data were analyzed by content analysis. As a result of the
interviews and the video recordings, it was concluded that participants'
vocabulary could be improved through dictionary reading, students'
participation in the dictionary reading process was high, and their ability to
use the dictionary was high. Based on the findings, suggestions were presented
in the conclusion part, based on the students' opinions, such that the
dictionary reading method can be used to improve the vocabulary of students at
B2 and higher levels in teaching Turkish as a second language, and if students
are required to learn more than one meaning of the words, they can also use the
dictionary reading.