Dizel Motorlarında Doğal Gaz Kullanımının Ekonomik Analizi


Creative Commons License

DEMİRCİ O. K., ÇINAR C., ÇETİN M., DEMİRCİ A.

1st International Symposium On Automotive Science And Technology(ISASTECH2019), Ankara, Türkiye, 5 Eylül - 06 Aralık 2019, cilt.1, sa.1, ss.533-537

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.533-537
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Bu çalışmada deneysel verilerden elde edilen sonuçlar kullanılarak dizel yakıtı ile çalışan taşıtlarda çift yakıt sistemi (doğal gaz + motorin) kullanımının sağlayacağı muhtemel yakıt ekonomisi hesaplanmıştır. Motorin ile çalışan bir dizel motoru, çift yakıt sistemi ile çalışacak şekilde modifiye edilmiş ve bu motor üzerinde deneyler yapılmıştır. 16 Nm, 12 Nm, 8 Nm ve 4 Nm yük konumlarında gerçekleştirilen deneylerde, önce motorin yakıtı kullanılarak deneyler yapılmış ve yakıt tüketimleri ölçül-müştür. Ardından her bir deney için silindir içerisine motorin yakıtının girişi kısılarak yükün yarıya düşmesi sağlanmış ve azalan motor yükü silindir içerisine doğalgaz yakıtı sevk edilerek tamamlanmıştır. Yakıt ekonomisinde, 16 Nm yük konu-munda %25,91, 12 Nm yük konumunda %21,63, 8 Nm yük konumunda %4,68, 4 Nm yük konumunda ise %2,63 oranında iyileşmeler gerçekleştiği görülmüştür. Bu veriler incelendiğinde, yük taşıma amacı ile kullanılan ağır vasıta taşıtlara çift yakıt sistemi uygulanması ile vasıta başına yıllık 6483 Avro, 41231 TL (1 € = 6,36 TL) yakıt tasarrufu sağlanabileceği tahmin edilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çift yakıt sistemi; Dizel motor; Sıkıştırılmış doğal gaz; Yakıt ekonomisi.

Economic Analysis of the Use of Natural Gas in Diesel Engines

Abstract

In this study, possible fuel savings are calculated by using dual fuel system (natural gas + diesel) in vehicles working with diesel fuel. The diesel engine, which runs with diesel fuel, has been modified to operate with dual fuel and experiments have been carried out. The tests were carried out at 16 Nm, 12 Nm, 8 Nm and 4 Nm load positions using diesel fuel and the fuel consumption was measured. Then, in each test, the fuel supply was reduced in half by reducing the load to half and natural gas fuel was sent to the cylinder to complete the reduced engine load. Fuel economy improved by 25.91% at 16 Nm load position, 21.63% at 12 Nm load position, 4.68% at 8 Nm load position and 2.63% at 4Nm load position. When these data are examined, the application of dual fuel system for heavy vehicles used to transport loads purpose will result in fuel savings of 6483 EUR, 41231 TL (1 € 1 = 6.36 TL) per vehicle per year.

Keywords: Compressed natural gas; Diesel engine; Dual fuel system; Fuel economy.