15. Ulusal Spor Bilimleri Öğrenci Kongresi, Ankara, Türkiye, 08 Mayıs 2023, ss.129, (Özet Bildiri)
Giriş ve Amaç: Bu çalışma, başa çıkma stratejisinin yaşam doyumu üzerindeki etkisini ve bu etkinin altında yatan mekanizmayı belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: İlişkisel tarama modelinde tasarlanan bu araştırmaya, 331 spor bilimleri fakültesi öğrencisi (216 erkek ve 115 kadın) katılmıştır. Araştırmanın verileri, Etkili Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği (EBÇSÖ), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, ilk olarak ölçüm modelinin test edilmesi amacıyla AMOS 26 programı ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin incelenmesinde ise korelasyon testi ve Bootstrap yöntemini esas alan regresyon analizi uygulanmıştır. Hipotezler SPSS 25 ve Hayes (2022) tarafından geliştirilen Process Macro ile test edilmiştir. Bulgular: Araştırmada başa çıkma stratejisi ile yaşam doyumu (r=0.44; p<0.001) ve çok boyutlu algılanan sosyal destek (r=0.84; p<0.001) arasında pozitif yönlü ilişki olduğu belirlenmiştir (Hipotez I). Bootstrap yöntemini esas alan regresyon analizi sonuçlarına göre, başa çıkma stratejisinin algılanan sosyal destek üzerinde anlamlı bir etki yarattığı tespit edilmiştir [(b:2.034; p<0.001, %95 GA = (1.893-2.175)]. Araştırmada öne sürülen modele aracı değişken eklendiğinde, başa çıkma stratejilerinin yaşam doyumunun anlamlı yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir [(b:0.136; p<0.05, %95 GA = (0.01-0.263)]. Ayrıca başa çıkma stratejisi sabit tutulduğunda, çok boyutlu algılanan sosyal desteğin yaşam doyumu üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu görülmüştür [(b:0.087; p<0.001, %95 GA = (0.035-0.140)]. Son olarak etkili başa çıkma stratejisinin algılanan sosyal destek vasıtasıyla yaşam doyumu üzerindeki dolaylı etkisinin (Hipotez II) anlamlı olduğu tespit edilmiştir [(b =0.178, p < 0.001, %95 GA = (0.081-0.417)]. Diğer bir ifadeyle, öğrencilerin, öğrencilerin etkili başa çıkma stratejisi ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin algıladıkları sosyal destekteki artıştan kaynaklandığı belirlenmiştir. Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin etkili başa çıkma stratejilerinin oluşturduğu yüksek yaşam doyum düzeyinin, algılanan sosyal destekle açıklanabildiği belirlenmiştir. Dolayısıyla yüksek yaşam doyum düzeyinin öğrencilerin algıladıkları sosyal destekle yakından ilişkili olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Aracılık, Başa Çıkma Stratejisi, Sosyal Destek, Yaşam Doyumu
Introduction and Aim: This study was conducted to determine the effect of coping strategy on life satisfaction and the underlying mechanism of this effect. Method: 331 students from the faculty of sports sciences (216 males and 115 females) participated in this study, which was designed in a relational survey model. The data of the study were collected using the Effective Coping Strategies Scale (EBÇS), the Life Satisfaction Scale (LDS), and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). In the analysis of the data, firstly, confirmatory factor analysis was performed with the AMOS 26 program to test the measurement model. In examining the hypotheses of the research, correlation test and regression analysis based on Bootstrap method were applied. The hypotheses were tested with SPSS 25 and Process Macro developed by Hayes (2022). Results: In the study, it was determined that there was a positive relationship between coping strategy and life satisfaction (r=0.44; p<0.001) and multidimensional perceived social support (r=0.84; p<0.001) (Hypothesis I). According to the results of the regression analysis based on the bootstrap method, it was determined that the coping strategy had a significant effect on perceived social support [(b:2.034; p<0.001, 95% CI = (1.893-2.175)]. When a mediator variable was added to the model proposed in the study, coping strategies were found to be a significant predictor of life satisfaction [(b:0.136; p<0.05, 95% CI = (0.01-0.263)]. In addition, when coping strategy was kept constant, multidimensional perceived social support had a significant effect on life satisfaction [(b:0.087; p<0.001, 95% CI = (0.035-0.140)]. Finally, the indirect effect of effective coping strategy on life satisfaction through perceived social support (Hypothesis II) was found to be significant [(b =0.178, p < 0.001, 95% CI = (0.081-0.417)]. In other words, it was determined that the relationship between students' effective coping strategy and life satisfaction stemmed from the increase in perceived social support. Conclusion: As a result of the research, it was determined that the high level of life satisfaction created by the effective coping strategies of the students could be explained by the perceived social support. Therefore, it was observed that high life satisfaction level was closely related to the perceived social support of the students.
Keywords: Mediation, Coping Strategy, Social Support, Life Satisfaction