INTERNATIONAL JOURNAL OF SOCIAL HUMANITIES SCIENCES RESEARCH (JSHSR), cilt.6, sa.37, ss.1257-1267, 2019 (Hakemli Dergi)
Metafor, bir bireyin yüksek düzeyde soyut, karmaşık veya kuramsal bir olguyu anlamada ve açıklamada kullandığı güçlü bir
zihinsel araç olarak tanımlanmaktadır. Metaforların kullanımına bakıldığında, somut örnekler verilerek soyutun anlatılması,
mecaz, kastetme, benzeterek açıklama gibi işlevleri olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen
adaylarının lisansüstü eğitime ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri (metaforları) metafor tekniğini kullanarak tespit etmektir.
Çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim
Dalı’nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Lisansüstü eğitimle ilgili metaforik algılarını öğrenmek amacıyla
öğrencilerden ‚ “Lisansüstü eğitim ………gibidir. Çünkü…..” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın sonucunda
öğrencilerin lisansüstü eğitimi çok farklı metaforlarla tanımladıkları görülmektedir. Bu bağlamda 11 farklı kategori elde
edilmiştir. Bu kategoriler incelendiğinde en fazla bulunan metaforun “gelişme” kategorisinde, en az metaforun ise
“doyumsuzluk” ve “fırsat” kategorilerinde olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: lisansüstü eğitim, metafor, okul öncesi, öğretmen adayları.
Metaphor is defined as a powerful mental tool used by an individual to understand and explain a higly abstract, complex or
theoretical phenomenon. Metaphors are known to have functions such as abstract expression, metaphor, caste and explanation.
The purpose of this research, to determine the mental images of preschool teacher candidates for postgraduate education by
metaphor technique. The study group consisted of the students of the Abant İzzet Baysal University Preschool Education
Department of Bolu in 2018-2019 academic year. In order to learn the metaphorical perceptions of the students about
postgraduate education “ Postgraduate education is like ……… Because……..” were asked to fill in the sentence from them.
As a result of the research, it seen that the students define graduate education with many different metaphors. In this context,
11 different categories were obtained. When these categories are examined, it is seen that the most metaphor is the development
category, the least metaphors are in the category of dissatisfaction and opportunity.
Keywords: postgraduate education, metaphor, preschool, teacher candidates