ÇOCUK İŞÇİLİĞİNİN YENİ GÖRÜNÜMÜ: KIDFLUENCER


ÖZER H. D., ALPSOY F. N.

İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.241-274, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: İstanbul Medipol Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.241-274
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal medyanın kullanımının her geçen gün daha çok artış göstermesiyle birlikte pek çok sektörde olduğu gibi reklamcılık sektöründe de internetin kullanımı artmıştır. Bu kullanımlardan biri de influencer olarak ebeveynlerin özellikle de annelerin çocuklarıyla birlikte reklam amaçlı içerik üretmeleridir. Küçük yaştaki çocukların sosyal medyada görüntü, ses gibi kişisel verilerinin paylaşılması kişiler hukuku, aile hukuku, ceza hukuku, bilişim hukuku gibi hukuk dallarına konu olan ihlallere neden olabildiği gibi psikolojik, sosyolojik araştırmalara da konu olmaktadır. Bu çalışmada ebeveyni tarafından sosyal medyada içerik oluşturmak için kullanılan çocuğun yaptığı çalışmanın iş ilişkisi olarak kabul edilip edilemeyeceği, çocuğa yaptırılan çalışmanın iş hukuku ilkelerine uygun korumaya tabi olup olamayacağı tartışılmaktadır. Henüz ülkemizde sosyal medya içerik üreticilerinin çalışma koşullarının ve özlük haklarının ele alındığı yasal bir düzenleme mevcut değildir. Ancak bu belirsizlik, bu şekilde çalışan çocukları reklam şirketlerine ve hatta ailelerine karşı korumasız bırakmaktadır. Bu eksikliğin giderilebilmesi amacıyla çalışmamızda yabancı ülke hukuk sistemlerinde tespit edebildiğimiz düzenlemeler incelenmiştir. Böylelikle ülkemizde ileride yapılacak yasal düzenlemede örnek alınabilecek tedbirlerin neler olduğu tartışılmıştır.
With the use of social media increasing day by day, the use of the internet has inc- reased in the advertising sector, as in many other sectors. One of these uses is that parents as influencers, especially mothers, produce content with their children for advertising purposes. The sharing of personal data such as images and voices of children on social media may cause violations that are subject to branches of law such as personal law, family law, criminal law, information law, as well as being the subject of psychological and sociological researches. This study discusses whether the work performed by the child who is used by his/ her parents to create content on social media can be considered as a labour relati- onship and whether the work performed by the child can be subject to protection in accordance with the principles of labour law. There is not yet a legal regulation in our country that addresses the working conditions and personal rights of soci- al media content producers (influencers). However, this uncertainty leaves child- ren working in this way unprotected against advertising companies and even their families. In order to overcome this deficiency, the regulations that we have been able to identify in the legal systems of foreign countries have been examined in our study. Thus, it was discussed what measures could be taken as an example in the future legal regulation in our country.