Türkiye’de Kuru Fasulye Piyasasının Ekonomik Analizi ve Pazarlama Marjları


KÜZECİ U. , DAĞDEMİR V., DEMİR O.

ÇOMÜ ZİRAAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.7, ss.379-386, 2019 (Hakemli Üniversite Dergisi)

  • Cilt numarası: 7 Konu: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: ÇOMÜ ZİRAAT FAKÜLTESİ DERGİSİ
  • Sayfa Sayıları: ss.379-386

Özet

Bu çalışmada Türkiye’de kuru fasulyenin üretici–tüketici fiyatları ve pazarlama yapısı incelenmiştir. 2003-2017 yılları arasında üretim–tüketim, dış ticaret, fiyat dalgalanmaları ve pazarlaması üzerinde durulmuştur. Türkiye’de ekim alanları ve üretim miktarında düşüş, verimde ise artış olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada kuru fasulyenin cari ve reel fiyatlara göre pazarlama marjları hesap edilmiş. Yine cari fiyatlara göre üretici ve tüketici zincirleme indeksleri hesaplanarak yıllık enflasyon oranları ile karşılaştırılmıştır. Kuru fasulye üretim fonksiyonu ile ilgili model tahmin edilmiş, kuru fasulye üretimi üzerine tarım işçi reel fiyatı, mazot reel fiyatı ve trendin (zamanın) etkili olduğu bulunmuştur.

In this study, the producer-consumer prices and marketing structure of the dry beans in Turkey were examined. Between the years 2003-2017 the production-consumption, foreign trade, emphasized on price fluctuations and marketing. According to the current and real prices of dry beans marketing margins were calculated. According to current prices, producer and consumer chain indexes are calculated and compared with annual inflation rates. The reduction in the amount of acreage and production in Turkey, yield was determined as the increase. The model related to dry beans production function was estimated and it was found that agricultural real worker price, the diesel real price and the trend (time) was effective on dry beans production.