5 th International Academic Sports Studıes Congress, Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2021, cilt.1, ss.526-527
Giriş ve Amaç: Bu çalışmanın amacı, spor bilimleri fakülteleri öğrencilerinin e-öğrenme sürecine
ilişkin hazırbulunuşlukları ve beklentileri ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırma grubunu spor bilimleri fakültelerinde öğrenim gören 146 erkek 64 kadın toplam
210 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılara “Kişisel Bilgi Formu”, “e-Öğrenme Sürecine
İlişkin Hazır Bulunuşluk ve Beklenti Ölçeği” ve “Genel Özyeterlilik Ölçeği (GÖÖ)” uygulanmıştır.
Verilerin analizinde parametrik testlerin uygunluğu gözden geçirilerek bağımsız örneklem t-testi,
ANOVA, pearson korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma da cinsiyete ve aktif spor yapma durumuna göre özyeterlik algıları ve alt
boyutlarında anlamlı fark olmadığı fakat sınıf seviyesine göre karşılaştırıldığında gruplar arasında
istatistiksel olarak bir farklılık olduğu görülmektedir. E-Öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk ve
beklentilerinde ise cinsiyete göre sadece başarıyı etkileyen faktörler boyutunda kadınlar lehine anlamlı
bir fark olduğu tespit edilmiştir. Aktif spor yapma durumuna göre, başarıyı etkileyen faktörler boyutu
hariç diğer boyutlar ve toplam puan ortalamalarında spor yapanların puanlarının yüksek olduğu, sınıfa
göre karşılaştırıldığında ise teknolojiye erişim ve teknik beceriler boyutularında gruplar arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmektedir. Öz yeterlik algısı ile e-Öğrenmeye ilişkin
hazırbulunuşluk ve beklenti arasında pozitif yönlü doğrusal ilişki olduğu ve özyeterlik algısının eÖğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk ve beklentilerindeki varyansın % 6’sını açıkladığı görülmektedir.
Sonuçlar: Araştırmada aktif spor yapanların öz yeterlik algıları ve e-öğrenmeye ilişkin
hazırbulunuşlauklarının daha yüksek olduğu, özyeterlik algısının e-öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşluk
ve beklentilerinin önemli bir yordayıcısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Introduction and Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between regarding the
e-learning process readiness and expectations and their self-efficacy perceptions of the students of
faculties of sports sciences.
Materials and Methods: The research group consists of 146 men and 64 women, a total of 210
university students studying at the faculties of sports sciences. “Personal Information Form”, “Readiness
and Expectation Scale for the e-Learning Process” and “General Self-Efficacy Scale” were applied to
the participants. Independent sample t-test, ANOVA, pearson correlation and simple linear regression
analysis were used in the analysis of the data by reviewing the appropriateness of the parametric tests.
Findings: In the research, it was seen that there was no significant difference in self-efficacy perceptions
and sub-dimensions according to gender and active sports status, but there was a statistical difference
between the groups when compared according to grade level. It has been determined that there is a
significant difference in favor of women in terms of readiness and expectations for e-learning, only in
the dimension of factors affecting success according to gender. According to the status of active sports,
it is seen that the scores of those who do sports are high in other dimensions and total score averages,
except for the factor affecting success, and there is a statistically significant difference between the
groups in terms of access to technology and technical skills when compared according to the class. There
is a positive linear relationship between self-efficacy perception and e-Learning readiness and
expectation and self-efficacy perception explains 9% of the variance in e-Learning readiness and
expectations.
Results: In the research, it was concluded that the self-efficacy perceptions and readiness for e-learning
of those who do active sports are higher, and that self-efficacy perception is an important predictor of
their readiness and expectations regarding e-learning.