Bu araştırmada 1926 İlkmektepler Müfredât Programı'na uygun hazırlanan ilkokul 4. sınıf tatbikatlı hendese (geometri) ders kitabında yer alan geometri kavramları ile 2005 İlköğretim Programı'na uygun hazırlanan ilköğretim matematik ders kitapları içerisindeki geometri öğrenme alanına ilişkin kavramların karşılaştırılarak yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Araştırma verilerine göre, 1926 İlkmektepler Müfredât Programı'nın pragmatik eğitim felsefesi temel alınarak oluşturulduğu görülmüştür. Bu bağlamda ders kitapları uygulamalı ve yaparakyaşayarak öğrenmeye yönelik hazırlanmıştır. 2005 İlköğretim Programı'nda ise kuramsal olarak yapılandırmacı yaklaşım temel alınmıştır. Program, öğrenci merkezli ve günlük yaşama yönelik uygulamaların yer aldığı bir çerçevede hazırlanmıştır. İki program karşılaştırıldığında benzer bir içerik ve yaklaşım sergiledikleri tespit edilmiştir. Bu araştırma ile Türkiye Cumhuriyeti'nin kullandığı 2005 yılından önceki tüm eğitim programlarının, geleneksel eğitim anlayışına sahip olduğu yaygın kanısının aksine, yapılandırmacı yaklaşımın temeli olan pragmatik eğitim felsefesinin Erken Cumhuriyet Dönemi'nde de kullanıldığı söylenebilir.
In this study, it is aimed to investigate; the topics included in primary school 4thgrade geometry course book of 1926 and the geometry related topics included in primary school mathematics course book of 2005, through compare and contrast method. In this research, one of the qualitative research methods; document review is used. According to the data gathered from this study, it is observed that 1926 education program is constituted based on pragmatic education philosophy. In this regard, the course books are designed on applied and learning by experience method. However in 2005, the education program is based on the constructivist approach. Program is prepared as a student-centered system and through concerning daily life practices. When we compare these two systems of 1926 and of 2005, it is investigated that they have the similar context and similar approach. Through this study, it can be alleged that all of the education programs which Turkish Republic used before 2005, in contrast to the general opinion that the traditional education understanding is sovereign, the base of constructivist approach; the pragmatic education philosophy is prevalent at the Early Republic Period too.