TÜKETİM KÜLTÜRÜNÜN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ VE BİREYSEL, TOPLUMSAL VE KÜLTÜREL ETKİLERİNİN İNCELENMESİ


İlter E.

Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.12, sa.2, ss.461-476, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Index Copernicus
  • Sayfa Sayıları: ss.461-476
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Pek çok disiplin açısından ilgi uyandıran ve odak noktası haline gelen tüketim olgusu, geçmişten bugüne değişiklikler göstermiş olup, özellikle de kapitalizmin yükselişe geçtiği sanayi devrimi sonrasında hem bireylerin hem de toplumların hayatlarını etkileyen çok önemli bir faktör haline gelmiştir. Bunun sonucunda da, her alanda kendisini bize gösteren ve tüketme eylemine her an bizi teşvik eden bir yapı halini almıştır. Bu durum,  öncelikli olarak akla gelen ekonomik boyutunun yanında sosyolojik boyutunun ekonomik boyutundan daha baskın bir olgu haline gelmesini sağlamıştır. Tüketim olgusu, bireylerin kendileri, diğerleri ve toplumsal konumları ile ilgili algı düzeylerini önemli ölçüde etkileyen bir kültürel kodlar bütünlüğü olarak, içerisinde hem maddi kültür ögelerini barındırır, hem de soyut düzlemde bir anlamlandırma sistemi olarak işlev görmektedir. Bu bağlamdan yola çıkılarak, araştırmanın amacı; tüketim kültürünün tarihsel gelişim süreci ve bireysel, toplumsal ve kültürel etkilerinin incelenmesidir.