5. Uluslararası Paramedik Kongresi ve Ambulans Rallisi, Antalya, Türkiye, 2 - 05 Kasım 2017, ss.22-23, (Özet Bildiri)
Amaç: Bu araştırma 112 acil istasyonlarında çalışan bayan ATT ve Paramediklerin Cam Tavan Sendrom algılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Erzincan İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı 112 acil istasyonlarında çalışan bayan ATT ve Paramediklerin tamamı oluşturdu (N=73). Örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamı örnekleme dahil edildi (n=63). Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ile “Cam Tavan Sendrom Ölçeği”ni içeren anket formu kullanıldı. Katılımcıların cam tavan algılarını ölçmeye yönelik 35 soru soruldu. Anket ölçeği olarak 5‟li Likert ölçeği kullanıldı. Araştırmaya katılmaya gönüllü olan katılımcılardan ve İl Sağlık Müdürlüğü’nden yazılı/sözlü izin alındı. Veriler 01.09.2017-15.10.2017 tarihleri arasında yüz yüze görüşme yöntemiyle toplandı. Verilerin analizinde Frekans, t testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis, Faktör Analiz testleri ve Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı kullanıldı (α=,883).
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamasının 26,15±4,47 olduğu, %65,1’inin evli, %65,1’inin ön lisans mezunu, %50,8’inin ATT olduğu, %39,7’sinin 4-6 yıl çalıştığı belirlendi. Ölçek toplam puan ortalaması 1,79±0,49’dur. Cam Tavan Ölçeği teori kısmına uygun bir şekilde dokuz alt boyut açısından analiz edildi. Yapılan analizler sonucunda yaş ve eğitim durumu ile kadınlara yönelik olumsuz ön yargılar boyutu ve unvan ile kadınların kariyer basamaklarında yükselmesindeki etkenler ve informal iletişim ağları boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlılık tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Katılımcıların çoğunun Cam Tavan Sendromu hakkında bilgi sahibi olmadıkları ve Cam Tavan Sendrom algıları noktasında ‘Kararsız’ oldukları tespit edildi. 26 ve üzeri yaş aralığında bulunan ve lisans mezunu olanların ‘Kadınlara Yönelik Olumsuz Ön Yargılar’a ilişkin algı düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlendi. Paramediklerin ‘Kadınların Kariyer Basamaklarında Yükselmesindeki Etkenler’ ve ‘İnformal İletişim Ağları’na ilişkin algı düzeylerinin daha yüksek olduğu saptandı.
Amaç: Bu araştırma 112 acil istasyonlarında çalışan bayan ATT ve Paramediklerin Cam Tavan Sendrom algılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Erzincan İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı 112 acil istasyonlarında çalışan bayan ATT ve Paramediklerin tamamı oluşturdu (N=73). Örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamı örnekleme dahil edildi (n=63). Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ile “Cam Tavan Sendrom Ölçeği”ni içeren anket formu kullanıldı. Katılımcıların cam tavan algılarını ölçmeye yönelik 35 soru soruldu. Anket ölçeği olarak 5‟li Likert ölçeği kullanıldı. Araştırmaya katılmaya gönüllü olan katılımcılardan ve İl Sağlık Müdürlüğü’nden yazılı/sözlü izin alındı. Veriler 01.09.2017-15.10.2017 tarihleri arasında yüz yüze görüşme yöntemiyle toplandı. Verilerin analizinde Frekans, t testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis, Faktör Analiz testleri ve Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı kullanıldı (α=,883).
Bulgular: Katılımcıların yaş ortalamasının 26,15±4,47 olduğu, %65,1’inin evli, %65,1’inin ön lisans mezunu, %50,8’inin ATT olduğu, %39,7’sinin 4-6 yıl çalıştığı belirlendi. Ölçek toplam puan ortalaması 1,79±0,49’dur. Cam Tavan Ölçeği teori kısmına uygun bir şekilde dokuz alt boyut açısından analiz edildi. Yapılan analizler sonucunda yaş ve eğitim durumu ile kadınlara yönelik olumsuz ön yargılar boyutu ve unvan ile kadınların kariyer basamaklarında yükselmesindeki etkenler ve informal iletişim ağları boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlılık tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: Katılımcıların çoğunun Cam Tavan Sendromu hakkında bilgi sahibi olmadıkları ve Cam Tavan Sendrom algıları noktasında ‘Kararsız’ oldukları tespit edildi. 26 ve üzeri yaş aralığında bulunan ve lisans mezunu olanların ‘Kadınlara Yönelik Olumsuz Ön Yargılar’a ilişkin algı düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlendi. Paramediklerin ‘Kadınların Kariyer Basamaklarında Yükselmesindeki Etkenler’ ve ‘İnformal İletişim Ağları’na ilişkin algı düzeylerinin daha yüksek olduğu saptandı.