International CEO (Communication, Economics, Organization) Social Sciences Congress, Udaipur, Hindistan, 20 - 22 Mayıs 2022, ss.702-708
Sinema toplumsal ve kültürel yapıdan beslenir. Sinemanın beslendiği unsurlardan biri olan mizah ise gerçek
hayattan almış olduğu konuları kurgulayarak eğlenceli bir üslupla yeniden oluşturur. Bundan dolayı mizah
toplumsal yapı içinde kabul gören folklorik bir öğedir. Aynı zamanda mizah, insanları gülümseten bir iletişim
ortamı olarak düşünülmektedir. Sinemanın bir türü olan komedi filmlerinde tüm dünyayı ilgilendiren evrensel
sorunlardan bireysel sorunlara kadar pek çok konu işlenmiştir. Komedi filmleri izleyiciyi eğlendiren aynı zamanda
düşündüren yapımlardır. Çalışmanın temel amacı Türk sinemasında mizah öğesi taşıyan seçilmiş filmleri
kategorize ederek William R. Bascom tarafından oluşturulmuş folklorun işlevleri modeline göre
değerlendirmektir. William Bascom’a göre folklorun en önemli işlevleri: hoş vakit geçirme, eğlenme ve
eğlendirme; değerlere, toplum kurumlarına ve törelere destek verme; eğitim veya kültürün gelecek kuşaklara
aktarılması; toplumsal ve kişisel baskılardan kaçıp kurtulmadır. İlhan Başgöz de Bascom tarafından oluşturulan
bu dört işleve beşinci işlev olarak Protesto işlevini eklemiştir. Dolayısıyla çalışmada seçilmiş komedi filmlerinde
Türk toplumunun, ekonomik, siyasal ve kültürel yapısının farklılaşmasının ve geçirdiği değişimin Türk sinemasına
ve mizah anlayışına yansıması folklorun beş işlevi çerçevesinde incelenmiştir.
Cinema is nourished by a social and cultural structure as well as humor, which arranges subjects taken from real
life and recreates them in an entertaining style. Therefore, humor is a folkloric element recognized in the social
structure. In addition, humor is considered as a communication medium that makes people smile. Comedy films,
a genre of cinema, cover many topics ranging from universal problems concerning the whole world to personal
problems. Comedy films are productions that entertain the audience as well as make them think. The main aim of
the study is to categorize selected films with humor in Turkish cinema and evaluate them according to the functions
of folklore model developed by William R. Bascom. According to William Bascom, the most important functions
of folklore include having a nice time, entertaining oneself and entertaining people, supporting values, social
institutions and customs, transferring education or culture to future generations, escaping from social and personal
pressures. İlhan Başgöz added the Protest function as the fifth function to these four functions created by Bascom.
Therefore, selected comedy films' depiction of economic, political and cultural changes in Turkish society and the
reflection of such changes on Turkish cinema and sense of humor were examined within the framework of the five
functions of folklore.