ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞÜSTÜ BECERİ VE SINAV KAYGISI DÜZEYLERİNİN MATEMATİĞE YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ


Creative Commons License

Çetin Ö. F., Başaran L.

ICSAS 4th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, İzmir, Türkiye, 10 - 12 Ocak 2025, ss.331, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.331
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ortaokul öğrencilerinin bilişüstü beceri ve sınav kaygısı düzeylerinin matematiğe yönelik

tutumlarına etkisinin incelenmesi amacıyla yapılan araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden

ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2023-2024 eğitim öğretim yılında

Ankara ilindeki ortaokullara devam etmekte olan öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemi ise

evren içerisinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 200 öğrencidir.

Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formu, Pintrinch ve De Groot (1990)

tarafından geliştirilmiş olan ve Üredi (2005) tarafından Türkçe uyarlaması yapılmış olan

“Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeğinin” Öz düzenleyici öğrenme stratejileri

boyutundaki 13 maddelik Bilişsel Strateji Kullanımı ölçeği, Başol (2017) tarafından geliştirilen

“Ayda Sınav Kaygısı Ölçeği” ve Kabaca (2006) tarafından geliştirilen Matematiğe yönelik

tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS istatistiksel veri analiz

programı kullanılmış, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki anlamlılık düzeyi (p) = 0,05

olarak alınmıştır.

Araştırmada, öğrencilerin bilişüstü beceri, sınav kaygısı ve matematiğe yönelik kaygı

düzeylerinde; cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitim durumu, okul öncesi eğitim alma, dershaneye

gitme, okul dışında ders alma, derslerinde aileden destek alma, BİLSEM’e gitme, günlük ve

haftalık ders planı olma, günlük ve haftalık soru çözme hedefi olma durumlarının etkili olduğu

bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin bilişüstü beceri, sınav kaygısı ve matematiğe

yönelik tutum düzeyinin orta olduğu, öğrencilerin bilişüstü beceri düzeyinin yükselmesinin

sınav kaygısını azalttığı, matematiğe yönelik tutum düzeyini yükselttiği, bilişüstü beceri

düzeyinin matematiğe yönelik tutumda anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.