ICSAS 4th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, İzmir, Türkiye, 10 - 12 Ocak 2025, ss.331, (Özet Bildiri)
Ortaokul öğrencilerinin bilişüstü beceri ve sınav kaygısı düzeylerinin matematiğe yönelik
tutumlarına etkisinin incelenmesi amacıyla yapılan araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2023-2024 eğitim öğretim yılında
Ankara ilindeki ortaokullara devam etmekte olan öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemi ise
evren içerisinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 200 öğrencidir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgiler formu, Pintrinch ve De Groot (1990)
tarafından geliştirilmiş olan ve Üredi (2005) tarafından Türkçe uyarlaması yapılmış olan
“Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeğinin” Öz düzenleyici öğrenme stratejileri
boyutundaki 13 maddelik Bilişsel Strateji Kullanımı ölçeği, Başol (2017) tarafından geliştirilen
“Ayda Sınav Kaygısı Ölçeği” ve Kabaca (2006) tarafından geliştirilen Matematiğe yönelik
tutum ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS istatistiksel veri analiz
programı kullanılmış, bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki anlamlılık düzeyi (p) = 0,05
olarak alınmıştır.
Araştırmada, öğrencilerin bilişüstü beceri, sınav kaygısı ve matematiğe yönelik kaygı
düzeylerinde; cinsiyet, yaş, anne ve baba eğitim durumu, okul öncesi eğitim alma, dershaneye
gitme, okul dışında ders alma, derslerinde aileden destek alma, BİLSEM’e gitme, günlük ve
haftalık ders planı olma, günlük ve haftalık soru çözme hedefi olma durumlarının etkili olduğu
bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğrencilerin bilişüstü beceri, sınav kaygısı ve matematiğe
yönelik tutum düzeyinin orta olduğu, öğrencilerin bilişüstü beceri düzeyinin yükselmesinin
sınav kaygısını azalttığı, matematiğe yönelik tutum düzeyini yükselttiği, bilişüstü beceri
düzeyinin matematiğe yönelik tutumda anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.