Öğretmen Adaylarının Akademik Özyeterlik, Psikolojik Sağlamlık ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki


Creative Commons License

Seçer E., Tozoğlu E., Ağduman F.

6. Uluslararası Akademik Spor Araştırmaları Kongresi, Aydın, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2022, cilt.1, ss.341-342

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.341-342
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının akademik özyeterlik, psikolojik sağlamlık ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir.

Yöntem: Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim dönemi Atatürk Üniversitesi yaz okulunda öğrenim gören 181 kadın 64 erkek toplam 245 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının demografik bilgilerini belirlemek amacıyla, “Kişisel Bilgi Formu”, akademik özyeterliklerini belirlemek için “Akademik Özyeterlik Ölçeği”, psikolojik sağlamlık düzeylerini belirlemek için “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ve mesleğe yönelik tutumlarını belirlemek “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilere öncelikle normallik analizleri uygulanıp parametrik testlerin uygunlukları gözden geçirildikten sonra bağımsız iki grup karşılaştırmalarında bağımsız gruplar t-testi, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla pearson korelasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanarak raporlaştırılmıştır.

Bulgular: Araştırma da öğretmen adaylarının cinsiyetleri ile düzenli spor yapma değişkenlerine göre akademik öz yeterlik, psikolojik sağlamlık ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Yaş, akademik özyeterlik, psikolojik sağlamlık ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutum değişkenlerinin her biri arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde pozitif yönlü ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Değişkenlerin herhangi birindeki bir birimlik artışın diğer değişkenleri de pozitif yönlü artırdığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının akademik özyeterlik ve psikolojik sağlamlıklarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını anlamlı düzeyde yordadığı tespit edilmiştir.

Sonuç: Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının akademik özyeterlik ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının önemli bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar kelimeler: Öğretmen Adayları, Akademik Özyeterlik, Psikolojik Sağlamlık, Mesleğe Yönelik Tutum 

Purpose: The aim of this study is to examine the relationship between teacher candidates' academic self-efficacy, psychological resilience and their attitudes towards the teaching profession.

Method: Survey model was used in the research. The sample of the study consists of a total of 245 teacher candidates, 181 women and 64 men, studying at Atatürk University summer school in the academic year 2021-2022. "Personal Information Form" was used to determine the demographic information of teacher candidates, "Academic Self-Efficacy Scale" to determine their academic selfefficacy, "Short Psychological Resilience Scale" to determine their psychological resilience levels, and "Attitude towards Teaching Profession Scale" was used to determine their attitudes towards the profession. After first applying normality analyzes to the data and reviewing the suitability of the parametric tests, the independent groups t-test was used in comparisons of two independent groups, Pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis were applied to determine the relationships between the variables, and they were reported.

Findings: In the research, it was determined that the teacher candidates’ academic self-efficacy, psychological resilience and their attitudes towards the teaching profession did not differ statistically significantly according to variables of gender and doing sports regularly. It was determined that there were statistically significant positive relationships between each of the variables of age, academic self-efficacy, psychological resilience and attitude towards the teaching profession. It was observed that a one-unit increase in any of the variables increased the other variables positively. It was determined that the academic self-efficacy and psychological resilience of teacher candidates significantly predict their attitudes towards the teaching profession.

Conclusion: As a result of the research, it was determined that the academic self-efficacy and psychological resilience levels of teacher candidates are an important predictor of their attitudes towards the teaching profession.

Keywords: Teacher Candidates, Academic Self-Efficacy, Psychological Resilience, Attitude towards the Profession