GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENLERİNİN MOTİVASYON DÜZEYLERİ VE MOTİVASYONLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (Erzincan İli Örneği)


Taşkesen S., Taşkesen O., Bakırhan A., Tanoğlu Ş.

Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.11, sa.2, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

dan incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ayrıca görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyonlarını etkileyen faktörlerin de araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak Melek Gökay ve Şaziment selcen Özdemir(2007)tarafından geliştirilen “motivasyon testi” kullanılmıştır. Araştırma Erzincan merkez kamu ve özel ilköğretim okullarında görev yapan, gönüllü 37 görsel sanatlar öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada görsel sanatlar öğretmnelerinin cinsiyet ve okul türüne göre motivasyon düzeyleri ortalamalarını karşılaştırmak için bağımsız örneklemler t-testi, çalışma yıllarına göre karşılaştırmak için tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ayrıca görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon düzeylerini etkileyen faktörleri belirlemek için ise, frekans analizi kullanılmıştır. Araştırmada görsel sanatlar öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin beklentiyi karşılayacak düzeyde iyi olduğu, öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdemlerine ve çalıştıkları okul türüne göre motivasyon düzeylerinde anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Ayrıca görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin yarısına yakınının haftalık ders saatini yeterli bulmadığı, resim yarışmalarının sıklığının ve ildeki sanatsal etkinliklerin motivasyonlarında etkili olduğu, yarısından fazlasının ise, okulun fiziki şartlarının görsel sanatlar dersine uygunluğunun , disiplerarası eğitimin görsel sanatlar eğitimi dersine katkı sağlamasının motivasyonlarını artırdıkları bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmada görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin motivasyonlarının beklenen düzeyde olduğu, motivasyonun en iyi düzeye getirilmesi için ders saatlerinin artırılması, görsel sanatlar dersine uygun şekilde okul fiziki şartlarının iyileştirilmesi, sanatsal etkinliklerin okulda ve çevrede artırılması ve görsel sanatlar dersinin diğer derslerle ilişkisinin artırılmasının gerektiği sonucuna varılmıştır. Anahtar sözcükler: Görsel Sanatlar Dersi, Görsel Sanatlar Dersi Öğretmenleri, Motivasyon Düzeyi