SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK METAFORİK ALGILARI


Akpınar E., Ulukaya Ü., Kaya F.

ULUSLARARASI ANKARA KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 28 - 30 Mayıs 2021, ss.62

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.62
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanlığın içinde bulunduğu yüzyıl teknolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel olmak üzere pek çok alanda büyük değişimlere ve gelişmelere tanıklık etmektedir. Öyle ki tarihin hiçbir döneminde teknolojik alanda böylesine hızlı bir ilerleme yaşanmamıştır. Bu ilerlemeler tüm dünyayı etkisi altına almış ve dünya adeta küresel teknoloji tarafından kontrol edilir bir hale gelmiştir. Bu durum McLuhan ifadesiyle dünyanın küresel bir köye dönüşümüne yol açmış ve yeni bir dünya düzeni inşa edilmiştir. Teknolojik gelişmelerin inşa ettiği bu yeni düzen bilhassa etkisini eğitim alanında göstermiştir. Nitekim teknoloji geleneksel eğitim anlayışı ekseninde şekillenen, eğitim felsefesinde, eğitim kuram ve yaklaşımlarında hatta öğretmen-öğrenci ilişkisinde köklü değişiklere yol açmıştır. Bu köklü değişiklikler özellikle öğrenme sürecinde zaman ve mekân algısının yıkılışını temsil eden uzaktan eğitim anlayışının ortaya çıkmasına ve kısa sürede etkisini artırmasına yol açmıştır. Yukarıdaki bilgilerden hareketle çalışmanın amacı; Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının “uzaktan eğitim” kavramına yönelik algılarının metaforlar aracılığıyla saptanmasıdır. Mevcut çalışmaya 2020-2021 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören İnönü Üniversitesi/Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programından 56 kız ve 40 erkek, Muş Alparslan Üniversitesi/Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programından 54 kız ve 42 erkek olmak üzere her kademeden toplam 192 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verilerine öğrencilere “Uzaktan eğitim…………..gibidir, çünkü………..” cümlesi tamamlattırılarak ulaşılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilip yorumlanmıştır. Öğretmen adayları uzaktan eğitim ile ilgili; su, ilaç, araç, hafta sonu, zaman, koşu, para ve boşluk gibi metaforlar kullanmışlardır. Öğretmen adaylarının oluşturduğu metaforlar hayati, destekleyici, ulaşılabilir, eğlenceli, ekonomik, yorucu, kısıtlı ve etkisiz kategorileri altında toplanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda