ULUSLARARASI ANKARA KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 28 - 30 Mayıs 2021, ss.62
İnsanlığın içinde bulunduğu yüzyıl teknolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel olmak üzere pek
çok alanda büyük değişimlere ve gelişmelere tanıklık etmektedir. Öyle ki tarihin hiçbir döneminde
teknolojik alanda böylesine hızlı bir ilerleme yaşanmamıştır. Bu ilerlemeler tüm dünyayı etkisi altına
almış ve dünya adeta küresel teknoloji tarafından kontrol edilir bir hale gelmiştir. Bu durum McLuhan
ifadesiyle dünyanın küresel bir köye dönüşümüne yol açmış ve yeni bir dünya düzeni inşa edilmiştir.
Teknolojik gelişmelerin inşa ettiği bu yeni düzen bilhassa etkisini eğitim alanında göstermiştir. Nitekim
teknoloji geleneksel eğitim anlayışı ekseninde şekillenen, eğitim felsefesinde, eğitim kuram ve
yaklaşımlarında hatta öğretmen-öğrenci ilişkisinde köklü değişiklere yol açmıştır. Bu köklü
değişiklikler özellikle öğrenme sürecinde zaman ve mekân algısının yıkılışını temsil eden uzaktan
eğitim anlayışının ortaya çıkmasına ve kısa sürede etkisini artırmasına yol açmıştır. Yukarıdaki
bilgilerden hareketle çalışmanın amacı; Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının “uzaktan eğitim”
kavramına yönelik algılarının metaforlar aracılığıyla saptanmasıdır. Mevcut çalışmaya 2020-2021
eğitim-öğretim yılında öğrenim gören İnönü Üniversitesi/Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği
Programından 56 kız ve 40 erkek, Muş Alparslan Üniversitesi/Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği Programından 54 kız ve 42 erkek olmak üzere her kademeden toplam 192 öğrenci
katılmıştır. Araştırmanın verilerine öğrencilere “Uzaktan eğitim…………..gibidir, çünkü………..”
cümlesi tamamlattırılarak ulaşılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilip
yorumlanmıştır. Öğretmen adayları uzaktan eğitim ile ilgili; su, ilaç, araç, hafta sonu, zaman, koşu, para
ve boşluk gibi metaforlar kullanmışlardır. Öğretmen adaylarının oluşturduğu metaforlar hayati,
destekleyici, ulaşılabilir, eğlenceli, ekonomik, yorucu, kısıtlı ve etkisiz kategorileri altında toplanmıştır.
Elde edilen bulgular doğrultusunda