Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması


METE ERGİN B., İMAMOĞLU A. F., ÇAKMAK YILDIZHAN Y.

, Gazi Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2011, XVI(2):11-23, cilt.16, sa.2, ss.11-23, 2011 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZET Bu araştırmanın amacı, “Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği”nin üniversitelerin spor merkezlerindeki hizmet kalitesini belirlemek için geçerlilik ve güvenilirliğini tespit etmektir. Araştırmanın evrenini 2009 yılı itibariyle Türkiye’deki spor tesisleri avantajlarına göre belirlenmiş dokuz devlet üniversitesinde görev yapan 37.578 akademik ve idari personel oluşturmaktadır. Ölçek 1 Haziran - 30 Temmuz 2009 tarihleri arasında yayınlanmış ve bu süre zarfında çalışmaya 1520 kişi internet üzerinden katılmıştır. Örnekleme hatası 0,0246 olarak hesaplanmıştır. Veri toplama aracı olarak, Parasuraman ve arkadaşları (1988) tarafından geliştirilmiş olan 22 ifade ve 5 alt boyuttan oluşan (fiziksel görünüm, güvenilirlik, heveslilik, yeterlilik, duyarlılık) SERVQUAL hizmet kalitesi ölçeğinden esinlenerek geliştirilen “Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekteki ifadelerin değerlendirilmesinde 7 düzeyli Likert tipi ölçekten yararlanılmıştır. Ölçme aracında yer alan bağımsız değişkenler açıklayıcı faktör analizi yöntemi ile daha anlaşılır yapılara dönüştürülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi yaklaşımı kullanılarak ölçüm modelinin geçerliliği ve güvenirliliği ele alınmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi yaklaşımı sonucunda 15 madde beş faktör altında toplanmıştır. Birinci alt boyut 1.,2.,3. maddelerden, ikinci alt boyut 4., 5., 6. maddelerden, üçüncü alt boyut 7., 8., 9. maddelerden, dördüncü alt boyut 10., 11., 12. maddelerden ve beşinci alt boyut ise 13., 14., 15. maddelerden oluşmaktadır. Sonuç olarak yapılan analizler, “Algılanan Hizmet Kalitesi Ölçeği”nin üniversite spor tesislerini kullanan akademik ve idari personelin algıladıkları hizmet kalitesini ölçme ve değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Hizmet Kalitesi, Spor ve Fitness, SERVQUAL, Spor İşletmeciliği.

ABSTRACT The purpose of this study was to identify the service quality of the sports centers at the universities as data gathering tools “Perceived Service Quality Scale” reliability and validity. The population of the study consists of 37.578 academic and administrative staff at nine state universities in Turkey chosen with respect to the advantages of their sports facilities in 2009. The questionnaire was published between June 1st and July 30th, and within this period 1.520 people took the questionnaire on the Internet. Sampling error was calculated as 0,0246. In the study, as data gathering tools “Perceived Service Quality Scale” which was developed from SERVQUAL Scale (Parasuraman at all. 1985) composed of 22 item grouped under five sub-factors (physical characteristics factor, reliability factor, enthusiasm factor, adequacy factor, sensitivity factor), was used as an instrument. 7-point Likert-Scale was used in the evaluation of the items (strongly disagree to strongly agree). The independent variables which take place in the scale have been turned into more comprehensible structures with the exploratory factor analysis. The approach of confirmatory factor analysis has been used to evaluate the validity and the reliability of the scale. As a result of confirmatory factor analysis15 items were grouped underfive sub-factors. The first subscale was composed of 1., 2., 3. items, second subscale was composed of 4., 5., 6.items, third subscale was composed of 7., 8., 9. items, fourth subscale composed of 10., 11., 12. items, and last subscale’s items were 13., 14., 15. Finally, results revealed that “Perceived Service Quality Scale” was a reliable and valid scale in the estimation of the service quality level in University sport centers of the academic and administrative staff. Key Words: Service Quality, Sport and Fitness, SERVQUAL, Sport Management.