ELEKTRİKLİ ARAÇLAR İÇİN ROTA PLANLAMA ÜZERİNE BİR DERLEME


Aslan Ö., Yazıcı A., Sarıçiçek İ.

2. INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Rize, Türkiye, 21 - 22 Aralık 2022, ss.1-15

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-15
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Elektrikli araçlar, sera gazı emisyonlarını azaltma, yenilenebilir enerjiyi teşvik etme ve sürdürülebilir ulaşım sistemleri sunma yetenekleri nedeniyle özellikle son on yılda lojistik hizmetleri için artan şekilde kullanılmaktadır. Elektrikli araçların kullanımının artması ile birlikte bu araçların şarj konusunu dikkate alan rotalama problemleri çalışılmaya başlamıştır. İlgili problem, literatürde Elektrikli Araç Rotalama Problemi (EVRP-Electric Vehicle Routing Problem) olarak yer almaktadır. Problem, filonun elektrikli araçlardan (EV) oluştuğu ve klasik VRP’nin EV’lerde uygulanmış halidir. VRP’den farkı, araçların enerji kaynağı olarak, araç yolda ilerledikçe şarj seviyesi azalan bir pile sahip olmalarıdır. Bu nedenle, EVRP’de şarj kapasiteleri ve şarj istasyon lokasyonları dikkate alınmaktadır. Elektrikli araç rotalama problemi filonun rotalarına devam ederken şarj için istasyonları da ziyaret etmesinin planlandığı NP-zor problemlerdir. Şarj istasyonları ile ilgili kısıtlar da eklendiğinden problem oldukça karmaşık bir hal alır. Bu problemin çözümü için literatürde önerilen çözüm metodolojileri kesin çözüm (exact solution) veren yöntemler, sezgisel yöntemler, meta-sezgisel yöntemler ve öğrenme tabanlı yöntemler olmak üzere dört sınıfta toplanabilir. Problemin karmaşıklığı sebebiyle kesin çözüm veren yöntemler ya makul sürede çözüm verememekte ya da çözüm verememektedir. Bu sebeple, literatürde araç rotalama problemlerine sezgisel ya da meta-sezgisel yöntemler önerilmiştir. Son yıllarda ise makine öğrenmesi kullanan çalışmalar göze çarpmaktadır. Öğrenme tabanlı yöntemlerden pekiştirmeli öğrenme yöntemi bu alanda ön plana çıkmaktadır. İlgili yöntemler, özellikle büyük ölçekli gerçek zamanlı problemler için çözümler üretebilmektedir. Bu çalışmada, literatürdeki EVRP üzerine yapılan çalışmalar detaylı olarak incelenmiştir ve bu çalışmalar bazı kriterlere (şarj politikası, filo tipi, ortam tipi, amaç fonksiyonu, çözüm yöntemi vb.) göre sınıflandırılarak analiz edilmiştir. Ayrıca EVRP çözüm yöntemlerinden biri olan ve son yıllarda bu alanda ön plana çıkan pekiştirmeli öğrenme yöntemi anlatılmıştır