2. ULUSLARARASI DEDE KORKUT EĞİTİM ARAŞTIRMALARI KONGRESİ, Bayburt, Türkiye, 3 - 05 Ekim 2024, ss.107-108
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), eğitim ve öğretimde kaliteyi artırmak, eğitim ve öğretim sistemini uluslararası standartlara ulaştırmak adına 2017 yılında sınav sisteminde değişikliğe giderek Temel Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavını Liselere Geçiş Sistemi (LGS) olarak değiştirmiştir. Eğitim sisteminde yapılan bu değişiklik ile sınav soruları da değişime uğramıştır. Bu yeni sınav sistemi öğrencilerden soruları çözerken; parçadan bütüne gidebilmelerini, yorum yapabilmelerini, bilgileri sadece akılda tutmayıp muhakeme gücü ile çözüme ulaşmalarını beklemektedir. Türkiye’de eğitim sisteminde uygulanan sınavlarda Beceri Temelli Soruların (BTS) giderek daha fazla yer almasıyla birlikte BTS ile ilgili literatürde yapılmış çalışmaların sayısı da artmıştır. Literatürde var olan bu çalışmaların genel anlamda matematik eğitimi araştırmacılarına, eğitim politikacılarına ve öğretmenlere nasıl bir mesaj verdiğinin tüm çalışmaları toplu bir şekilde ele alınmasının önemli olduğu aşikardır. Buna rağmen alanyazında bu türden bir çalışmaya rastlanılmamıştır. BTS ile ilgili yapılmış olan çalışmaların incelenip, sistematik derleme çalışması yoluyla bir bütün halinde sunulması amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada; ilgili çalışmalar araştırma türlerine, yayım yıllarına, anahtar kelimelerine, araştırma yaklaşımlarına, desenlerine, çalışma grubu türü ve büyüklüğüne, veri toplama araçlarına ve önerilerine göre analiz edilmiştir. Araştırmada ele alınan çalışmalar Türkiye’de 29 Nisan 2024 tarihine kadar Yüksek Öğretim Kurumunun Ulusal Tez Merkezinde (YÖKTEZ) beceri temelli sorular kapsamında Türkçe olarak yayınlanmış “beceri temelli” ve “soru”, “beceri temelli” ve “problem”, “yeni nesil” ve “soru”, “yeni nesil” ve “problem” anahtar kelimeleri içeren, tam metin erişim izni açık olan yüksek lisans ve doktora tezlerinin incelenmesi ile elde edilmiş olan 38 lisansüstü tezdir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında YÖKTEZ de BTS ile ilgili en fazla tezin 2022 ve 2023 yıllarında yayımlandığı, tezlerin çoğunun yüksek lisans düzeyinde olduğu, tezlerde en fazla kullanılan araştırma yaklaşım türünün nitel yaklaşım olduğu, en fazla kullanılan araştırma deseninin durum çalışması deseni olduğu, en fazla kullanılan veri toplama aracının yarı yapılandırılmış görüşme formu olduğu, çalışma grubu olarak en fazla matematik öğretmenleri ile çalışıldığı ve çalışma grubu büyüklüğünün 11-100 arasında değiştiği sonuçlarına ulaşılmıştır. BTS ile ilgili tezler öneriler bağlamında ele alındığında ise önerilerin çoğunlukla araştırmacılara yönelik sunulduğu, bu önerilerin de BTS ile ilgili ileride yürütülmesi önerilen araştırmalar için konu ve çalışma grubuna ilişkin olduğu tespit edilmiştir.