Evaluating the Views of Lecturers upon Virtual and Real Laboratory Implementations


Creative Commons License

Öz R., Kayalar M. T., Bahar H. H.

OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.46, ss.393-408, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 19 Sayı: 46
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.26466//opusjsr.1069190
  • Dergi Adı: OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM), Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.393-408
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, gerçek laboratuvar (GL) ve sanal laboratuvar(SL) uygulamalarını yürüten öğretim elemanlarının görüşleri analiz edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden birisi olan betimleyici olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak çalışma grubu belirlenmiştir. Çalışma kapsamında Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir üniversitenin, laboratuvar ve sanal laboratuvar uygulamalarını yürüten, gönüllü katılım gösteren altı öğretim üyesi ile yürütülmüştür. Katılan öğretim üyeleri fizik veya kimya laboratuvar uygulamalarının yanı sıra, YÖK Sanal Laboratuvar uygulamalarını da yürütmüş olan öğretim üyeleridir. Veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın planlanması aşamasında ön bilgi toplamak, çalışmanın yapılabilirliği konusunda bilgi sahibi olmak için öğretim üyeleri ile ön görüşmeler yapılmıştır. Etik kurul süreci tamamlandıktan sonra öğretim üyeleri ile randevu alınarak yeniden görüşme yapılmıştır. Görüşme kayıtları birkaç kez dinlendikten sora yazılı hale getirilmiş, araştırma kapsamında olmayan bilgiler ayıklanmıştır. Cevaplar kategorik olarak gruplandırılmış ve her kategori ile ilgili alt temalar belirlenmiştir. Öğretimin planlanması boyutu ve öğrenmeye hazırlama ile ilgili olarak görüşleri SL’nin daha avantajlı olduğunu belirten görüşler, GL’nin daha avantajlı olduğunu belirten görüşler ve SL ve GL’nin öğretim elemanına yeterli fırsatları verdiğine ilişkin görüşler olmak üzere üç farklı grupta ifade edilebilir. Bir katılımcı haricinde diğer tüm katılımcılar eksik ve hatalı öğrenmeleri düzeltme konusunda GL’nin daha avantajlı olduğunu vurgulamışlardır.

The views of lecturers carrying out real laboratory (RL) and virtual laboratory (VL) implementations were analyzed in this study. The descriptive phenomenology design as one of the qualitative research designs was used in the study. The study group was determined using the criterion sampling method. The study was carried out with six lecturers who voluntarily participated into the laboratory and virtual laboratory implementations of a university in the Eastern Anatolia Region. Participating faculty members carried out YÖK Virtual Laboratory implementations besides physics or chemistry laboratory implementations. Semi-structured interview form was used as the data collection tool. During the planning of the study, preliminary interviews were held with the faculty members in order to collect preliminary information and have information about the feasibility of the study. After completing the ethics committee process, a new interview was held with the faculty members making appointments. The interview records were written down after listening to several times, and the information out of the scope of the research was excluded. The answers were grouped categorically, and sub-themes related to each category were determined. The views related to the planning dimension of instruction and preparation for learning were possible to be discussed in three different groups as the views stating that VL was more advantageous, the views stating that RL was more advantageous, and the views that VL and GL provided sufficient opportunities to the lecturer. All the other participants except from one emphasized that RL was more advantageous in terms of correcting incomplete and incorrect learning.