6. ULUSLARARASI AVRUPA DİSİPLİNLERARASI BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ 26-27 Ağustos 2022 / Bükreş, Romanya, Bucuresti, Romania, 26 - 27 August 2022, pp.109-110
There are verses that have been revealed about the bee
(Nahl 68-69), which has also been Dec to a surah in the Qur'an. Considering the
verse; It’s understood that the honey produced by the bee is a source of
healing for humanity. Long-term use of honey in the field of health has been in
the treatment of wounds and skin burns. The ancient Egyptians used honey in
very different mixtures. Traditional methods have also been developed using the
possibilities of modern medicine, and new forms of treatment have appeared.
Today, this method of treatment with bee and honey is called apitherapy. Honey
and bee have been involved in life as a food and therapeutic material
throughout human history. Divan poets have deciphered the concepts of bees and
honey in their poems. It is possible to come across such bee and honey concepts
as honey, asel, engubin, sehd, mau'l-asel, zenbur and hane-i zenbur in divans. Concepts
such as the bee's wing sound, needle, poison; however, it is seen that various
idioms related to bees and honey are also used in the poem. Honey, honey sorbet
and beehive have been simulated in poetry. The fact that honey is sweet and
healing has allowed it to be identified with the various limbs of the beloved
and lover. The lover's torment for the lover is sweeter than honey. The heart
of the lover is deciphered like a honeycomb of bees; it is riddled with trouble
and longing. The heart, burning with love, moans like a bee. It has been
likened to the state of those who are inclined to the world when a fly grabs
its wing with honey to eat honey and gets stuck. It is possible to find these
and similar diagnoses and representations in the countless minds of many poets.
These concepts have occupied a very wide place in the meaning world of divan
poetry. In the study, examples that attract attention and explain the topic
about the use of divan poets concepts related to bee and honey as an element of
analogy and representation are given and these examples are explained.
Kur’an’daki bir sureye de adı verilmiş olan arı
hakkında (Nahl 68-69) inmiş ayetler söz konusudur. Ayet dikkate alındığında;
arının üretmiş olduğu balın insanlık için şifa kaynağı olduğu anlaşılır. Sağlık
alanında uzun süreli bal kullanımı, yaraların ve deri yanıklarının tedavisinde
olmuştur. Antik Mısırlılar balı çok farklı karışımlarda kullanmışlardır.
Geleneksel metotlar, modern tıbbın imkanlarından da faydalanırlarak
geliştirilmiş ve yeni tedavi şekilleri ortaya çıkmıştır. Bugün arı ve balla
uygulanan bu tedavi yöntemine apiterapi adı verilmektedir. Balın ve arının
insanlık tarihi boyunca besin ve tedavi malzemesi olarak hayatın içinde yer
aldığı görülmektedir. Divan şairleri de arı ve bala dair kavramları şiirlerine
malzeme etmişlerdir. Bal, asel, engübin, şehd, mau’l-asel, zenbur ve hane-i
zenbur gibi arı ve bala dair kavramlara divanlarda rastlamak mümkündür. Arının kanat sesi, iğnesi, zehri; bal, bal
şerbeti ve arı kovanı gibi kavramlar, şiirde teşbih konusu olmuştur. Balın
tatlı ve şifalı oluşu, sevgili ve sevgilinin çeşitli uzuvlarıyla
özdeşleştirilmesini sağlamıştır. Sevgilinin âşığa eziyeti, baldan tatlıdır.
Âşığın gönlü, arı peteği gibi şerha şerhadır; dertten ve hasretten delik deşik
olmuştur. Aşkla yanan gönül, arı gibi inlemektedir. Sineğin bal yemek için
kanadını bala kaptırması ve saplanıp kalması, dünyaya meyledenlerin hâline
benzetilmiştir. Bununla birlikte arı ve balla ilgili çeşitli deyimlerin de
şiirde kullanıldığı görülmektedir. Bu ve buna benzer teşbih ve temsillere,
pekçok şairin sayısız beytinde rastlamak mümkündür. Bu kavramlar divan şiirinin
anlam dünyasında oldukça geniş yer tutmuştur. Çalışmada divan şairlerinin arı
ve bala dair kavramları teşbih ve temsil unsuru olarak kullanımlarıyla ilgili dikkat
çeken ve konuyu kapsayan örnekler verilmiş ve bu örnekler izah edilmiştir.