GERÇEK DİŞLERİN 3D MODELLERİ: DİŞ ANATOMİSİNİ ÖĞRETMEDE YENİ BİR YAKLAŞIM


Çelik E., Çelik F.

14.Uluslararası Tıp ve Sağlık Bilimleri Araştırmaları Kongresi, Ankara, Türkiye, 23 Aralık 2023 - 24 Kasım 2024, sa.321, ss.765-773, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.765-773
  • Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Diş hekimliği eğitiminde, öğrencilerin diş anatomileri hakkında derinlemesine bilgiye sahip olmaları, klinik becerilerini etkili bir şekilde geliştirmelerinin temelidir. Geleneksel öğretim metotları ile öğrencilere diş anatomisini öğretmek zorlu olabilir; ancak günümüz teknolojisi, gerçek dişlerin taranması ile oluşturulan 3D modellerin eğitimde önemli bir dönüm noktası olduğunu göstermektedir. Bu gelişmiş teknoloji, öğrencilere sadece kitaplardan ve 2D görüntülerden öğrenme sınırlılığını kaldırarak, diş anatomisinin derinlemesine keşfine olanak tanımaktadır. Gerçek dişlerin taranmasıyla oluşturulan 3D modeller, öğrencilere interaktif ve gerçekçi bir öğrenme deneyimi sunar. Bunun yanında diş yapısının karmaşıklığını ve çeşitliliğini daha iyi anlamalarını sağlar. Öğrenciler, dişin yüzey morfolojisinden başlayarak, kök yapılarına, dişeti ilişkilerine ve çeşitli diş hareketlerine kadar pek çok detayı daha yakından inceleme şansına sahip olurlar. Bu avantajlarından dolayı çalışmamızda; gerçek dişler 3 boyutlu tarayıcılar ile taranarak 3D çizimleri elde edildi. Eğitimde daha kolay incelenebilmesi için bilgisayar yazılımı ile bu çizimler 3 kat büyütülerek, 3D yazıcılarda gerçek diş morfolojisine sahip ancak daha büyük modelleri oluşturuldu. İşlemin düşük maliyetli ve kolay ulaşılabilir olması ve her öğrenciye inceleyebileceği bir model verebilme imkanı sunması dolayısı ile daha etkin bir eğitim materyali oluşturmak amaçlanmıştır. Sonuç olarak, gerçek dişlerin taranması ile oluşturulan 3D modeller, diş hekimliği eğitiminde öğrencilerin daha etkili, interaktif ve derinlemesine bir öğrenme deneyimi yaşamalarını sağlar. Bu teknoloji, öğrencilere klinik becerilerini geliştirme ve diş anatomisinin karmaşıklığını keşfetme konusunda güçlü bir temel oluşturarak, geleceğin başarılı diş hekimlerini şekillendirme potansiyeline sahiptir. 

Abstract: In dental education, a profound understanding of dental anatomy is fundamental for students to develop their clinical skills effectively. Teaching dental anatomy to students using traditional methods can be challenging; however, today's technology indicates a significant turning point in education regarding the use of 3D models created through the scanning of real teeth. This advanced technology eliminates the limitations of learning solely from textbooks and 2D images, allowing students to delve deeply into exploring dental anatomy. 3D models created by scanning real teeth provide students with interactive and realistic learning experiences. Additionally, it helps them better comprehend the complexity and diversity of dental structures. Students have the opportunity to closely examine various details, starting from the surface morphology of the tooth to the root structures, gum relationships, and various tooth movements. Owing to these advantages, in our study, real teeth were scanned using 3D scanners to obtain 3D drawings. To facilitate easier examination in education, these drawings were enlarged threefold using computer software and larger models with real tooth morphology were created using 3D printers. The aim was to create more effective educational material due to the low cost and accessibility of the process, providing each student with a model they can examine. In conclusion, 3D models created by scanning real teeth provide dental students with a more effective, interactive, and in-depth learning experience. This technology has the potential to shape future dentists by providing a strong foundation for developing clinical skills and exploring the complexity of dental anatomy.