Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Whatsapp Uygulamasının Kullanımının Sözcük Öğretimi Bakımından İşlevselliği


Creative Commons License

Göçer A., Karadağ B. F.

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.17, sa.46, ss.322-340, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Bireylerin günlük hayatta iletişim kurabilmeleri için konuşma becerileri kadar sözcük hazineleri de önemlidir. Bu sözcüklerin öğretimi için de çeşitli yöntem ve teknikler kullanılmaktadır. Mobil cihazlar da sözcük öğretiminde farklı bir yöntem olarak günümüzde ön plana çıkmaktadır. Bu cihazlarda yer alan uygulamalar yoluyla çeşitli sözcük öğretim yöntemleri denenmekte olup, Whatsapp uygulaması da bunlardan bir tanesidir. Çalışmanın amacı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde sözcük öğretimi için Whatsapp uygulamasının kullanımını katılımcı görüşlerine göre değerlendirmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemi çerçevesinde fenomenolojik desenle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu TÖMER’de öğrenim görmekte olan on yabancı öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler neticesinde, katılımcıların Whatsapp uygulamasının sözcük öğretiminde başarılı olduğu ve kalıcılığı sağladığını, öğrenim kolaylığı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç kısmında sözcük öğretimi konusunda Whatsapp uygulamasından faydalanılması gerektiği ve öğrencilerin günlük hayatta da bu sözcükleri kullanabilmeleri için her an erişim kolaylığı sağlamasından dolayı Whatsapp uygulamasına başvurulabileceği gibi önerilerde bulunulmuştur.

Vocabulary skills are important as well as speaking skills for individuals to communicate in daily life. Various methods and techniques are used for teaching these words. Mobile devices also come to the fore as a different method of teaching words. Various vocabulary teaching methods are being tried through the applications in these devices and the Whatsapp application is one of them. The aim of this study is to evaluate the use of Whatsapp application for teaching vocabulary in teaching Turkish as a foreign language according to the views of the participants. The study was carried out with a phenomenological pattern within the framework of qualitative research method. The study group consisted of ten foreign students studying at TOMER. The data of the study were collected by semi-structured interview form. The data were analyzed by content analysis. As a result of the interviews, it was concluded that the participants had the idea that the Whatsapp application was successful in teaching vocabulary and provided persistence, provided ease of learning. In the conclusion, it was suggested that Whatsapp application should be used for word teaching and students can use this words in daily life as it provides ease of access to Whatsapp application.