Mersin University Journal of the Faculty of Education, cilt.11, sa.3, ss.802-813, 2015 (Hakemli Dergi)
Mobil teknolojiler gün içerisinde kullandığımız mobil uygulamalarla günlük hayatımızı
düzenlememizi ve yönlendirmemizi sağlayabilmektedir. Mobil cihazlarda kullanılabilen bu
uygulamalardan biri de artırılmış gerçeklik teknolojisidir. Mobil cihazlar üzerinde artırılmış gerçeklik
teknolojisinin kullanılmasını sağlayan uygulamalar başta reklamcılık olmak üzere imalat sanayii, sağlık
ve eğitim gibi çeşitli alanlarda kullanılmaktadır. Mobil artırılmış gerçeklik uygulamaları kullanıcıya
sundukları iki ve üç boyutlu görsel destekleri, video oynatabilme, dış web sayfası bağlantısı gibi
etkileşimli imkânlar ile eğitim alanında da kullanılabilir görünmektedir. Bu bağlamda bu çalışma bazı
mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenerek eğitsel açıdan değerlendirildiği bir derleme
çalışması olarak tasarlanmıştır. Bu amaçla bazı kriterlere dayalı olarak Alive, Augment, Aurasma,
Blippar, Junaio, Layar ve Wikitude mobil artırılmış gerçeklik uygulamaları incelenmek üzere seçilmiştir.
Oluşturulan bir kontrol listesi yardımıyla sahip oldukları özellikler karşılaştırmalı bir şekilde incelenerek
eğitim ortamlarında kullanılabilirlikleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. İncelenen mobil artırılmış
gerçeklik uygulamalarının genellikle mobil işletim sistemleriyle uyumluluk sorununun olmadığı, akıllı
telefonlar, tablet bilgisayarlar gibi mobil cihazlarda çalışabildiği, iki ve üç boyutlu görselleri desteklediği
ve video oynatabilme özelliğine sahip olduğu söylenebilir. Ayrıca mobil artırılmış gerçeklik
uygulamalarının genellikle sosyal medya bağlantısına sahip olduğu ve dış web sayfalarına yönlendirme
gerçekleştirebildiği görülürken sadece ikisinin konum tabanlı çalışmaları desteklediği görülmüştür. Mobil
artırılmış gerçeklik alanında yapılan çalışmalar incelendiğinde bu uygulamaların eğitim ortamlarında
çeşitli amaçlarla kullanılabilir olduğu görülmektedir. Yapılan değerlendirme sonrasında incelenen mobil
artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim ortamlarında kullanımına yönelik öneriler sunulmaya
çalışılmıştır.
The mobile technologies are able to help us organize and direct our daily lives through the
mobile applications which we use during the day. The mobile augmented reality applications are one of
these applications that can be used on mobile devices. Augmented reality applications on mobile devices
are used in various fields such as manufacturing industry, healthcare, education and advertising in
particular. It seems that the mobile augmented reality applications can also be used in the field of
education thanks to their interactive capabilities, two and three-dimensional visual support, video
playback capability and ability to link external web pages. In this regard, this is a review study that
analyses certain applications of mobile augmented reality in terms of educational context. By this aim the
Alive, Augment, Aurasma, Blippar, Junaio, Layar and Wikitude augmented-reality mobile applications
were analyzed comparatively and their usability in the educational environment has been evaluated by
means of some criteria. Their features are investigated comparatively in educational environments, so we
prepare a control list for assessment. As a result, it can be said that mobile augmented reality applications
have no compatibility issues with mobile operation systems in general, can be run in mobile devices such
as smart phones and tablet computers, support two and three-dimensional images and have video
playback feature. In addition, it can also be stated that the mobile augmented reality applications
generally have connections to social media and capable of linking to external website. However, only two
mobile augmented reality applications were found to have location-based support. Looking at the studies on mobile augmented reality, it is seen that these applications can be used in educational settings for
various purposes. Consequently, some recommendations were made for the use of mobile augmented
reality applications in educational environments.