Mobil Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İncelenmesi ve Eğitimsel Açıdan Değerlendirilmesi


Demirer V., Erbaş Ç.

Mersin University Journal of the Faculty of Education, cilt.11, sa.3, ss.802-813, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Mobil teknolojiler gün içerisinde kullandığımız mobil uygulamalarla günlük hayatımızı düzenlememizi ve yönlendirmemizi sağlayabilmektedir. Mobil cihazlarda kullanılabilen bu uygulamalardan biri de artırılmış gerçeklik teknolojisidir. Mobil cihazlar üzerinde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanılmasını sağlayan uygulamalar başta reklamcılık olmak üzere imalat sanayii, sağlık ve eğitim gibi çeşitli alanlarda kullanılmaktadır. Mobil artırılmış gerçeklik uygulamaları kullanıcıya sundukları iki ve üç boyutlu görsel destekleri, video oynatabilme, dış web sayfası bağlantısı gibi etkileşimli imkânlar ile eğitim alanında da kullanılabilir görünmektedir. Bu bağlamda bu çalışma bazı mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenerek eğitsel açıdan değerlendirildiği bir derleme çalışması olarak tasarlanmıştır. Bu amaçla bazı kriterlere dayalı olarak Alive, Augment, Aurasma, Blippar, Junaio, Layar ve Wikitude mobil artırılmış gerçeklik uygulamaları incelenmek üzere seçilmiştir. Oluşturulan bir kontrol listesi yardımıyla sahip oldukları özellikler karşılaştırmalı bir şekilde incelenerek eğitim ortamlarında kullanılabilirlikleri değerlendirilmeye çalışılmıştır. İncelenen mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının genellikle mobil işletim sistemleriyle uyumluluk sorununun olmadığı, akıllı telefonlar, tablet bilgisayarlar gibi mobil cihazlarda çalışabildiği, iki ve üç boyutlu görselleri desteklediği ve video oynatabilme özelliğine sahip olduğu söylenebilir. Ayrıca mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının genellikle sosyal medya bağlantısına sahip olduğu ve dış web sayfalarına yönlendirme gerçekleştirebildiği görülürken sadece ikisinin konum tabanlı çalışmaları desteklediği görülmüştür. Mobil artırılmış gerçeklik alanında yapılan çalışmalar incelendiğinde bu uygulamaların eğitim ortamlarında çeşitli amaçlarla kullanılabilir olduğu görülmektedir. Yapılan değerlendirme sonrasında incelenen mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim ortamlarında kullanımına yönelik öneriler sunulmaya çalışılmıştır.

The mobile technologies are able to help us organize and direct our daily lives through the mobile applications which we use during the day. The mobile augmented reality applications are one of these applications that can be used on mobile devices. Augmented reality applications on mobile devices are used in various fields such as manufacturing industry, healthcare, education and advertising in particular. It seems that the mobile augmented reality applications can also be used in the field of education thanks to their interactive capabilities, two and three-dimensional visual support, video playback capability and ability to link external web pages. In this regard, this is a review study that analyses certain applications of mobile augmented reality in terms of educational context. By this aim the Alive, Augment, Aurasma, Blippar, Junaio, Layar and Wikitude augmented-reality mobile applications were analyzed comparatively and their usability in the educational environment has been evaluated by means of some criteria. Their features are investigated comparatively in educational environments, so we prepare a control list for assessment. As a result, it can be said that mobile augmented reality applications have no compatibility issues with mobile operation systems in general, can be run in mobile devices such as smart phones and tablet computers, support two and three-dimensional images and have video playback feature. In addition, it can also be stated that the mobile augmented reality applications generally have connections to social media and capable of linking to external website. However, only two mobile augmented reality applications were found to have location-based support. Looking at the studies on mobile augmented reality, it is seen that these applications can be used in educational settings for various purposes. Consequently, some recommendations were made for the use of mobile augmented reality applications in educational environments.