Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Görev Temelli Öğrenme Yönteminin Dilin İletişimsel İşlevi Açısından Önemi


Creative Commons License

Göçer A., Karadağ B. F.

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.58-73, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Yapısı itibariyle etkileşimli ve öğrenci merkezli öğretim yöntemleri içerisinde yer alan görev odaklı öğretim yöntemi, bireylerin kendilerine sunulan görevleri gerçekleştirerek hedef dili öğrenmelerine olanak sağlayan bir yapısı vardır. Çalışmada görev odaklı öğrenme yönteminin günlük hayattaki dil kullanımını hangi ölçüde kazandırabildiğini belirlemek amaçlanmıştır. Durum belirleme amacıyla gerçekleştirilen bu çalışma, veri toplama aracı olarak gözlem, görüşme ve video kayıtlarının tercih edildiği nitel araştırma yöntemi doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma, TÖMER’de gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın katılımcıları TÖMER’de Türkçe öğrenmekte olan 17 yabancı uyruklu öğrenciden oluşmaktadır. Veriler içerik analizi doğrultusunda analiz edilmiştir. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak için uzman görüşünün alınması, katılımcı teyidi, kayıt cihazı kullanılarak veri kaybının önlenmesi ve uzun süreli etkileşim gibi unsurlardan faydalanılmıştır. Araştırmanın sonunda, öğrencilerin iletişim dili olarak Türkçe konuşma düzeylerinde ilerlemenin olduğu ve günlük hayatta diğer bireylerle etkileşim içerisine girdiklerinde problemle karşılaşmadıkları belirlenmiştir. Bulgulara göre görev odaklı öğretim yönteminin günlük hayatta kullanılan iletişim dilini kazandırmada başarılı olduğu ve dört temel dil becerisinin kullanımına uygun bir ortam hazırladığı söylenebilir.

The task-oriented teaching method has a structure that allows individuals to learn the target language by performing the tasks offered to them. In study, it is aimed to determine to what extent this method can bring language use in daily life. This study, which was carried out for the purpose of determining the situation, was carried out in line with qualitative research method in which observation, interview and video recordings are preferred as a data collection tool. The research was carried out in Erzincan Binali Yıldırım University TOMER. The participants consist of 17 students. Implementation data were collected in 2018. The data were analyzed with content analysis. For validity and reliability, elements such as obtaining expert opinion, confirming the participants and long-term interaction were used. In the end, it was determined that there was an improvement in level of Turkish speech as the communication language of the students and that they did not encounter problems in daily life. According to findings, it can be said that the task-oriented teaching method is successful in gaining communication language used in daily life.