8th International Academic Sports Studıes Congress, Trabzon, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2024, ss.148
Giriş ve Amaç: Bu çalışma, sporcularda öz yeterliğin sosyal kimlik geliştirilmesine etkisini ve bu etkide duygusal zekanın düzenleyici rolünü incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırmaya 600 sporcu (274 Erkek ve 326 Kadın) katılmıştır. Araştırmanın verileri Sporda Öz Yeterlik Ölçeği, Sporda Sosyal Kimlik Ölçeği ve Sporda Duygusal Zeka Envanteri kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, ilk olarak doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırmanın hipotezlerinin incelenmesinde ise, korelasyon testi ve process macro aracılığıyla Bootstrap yöntemini esas alan (model 1) regresyon analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırmada, sporcularda öz yeterlik ile sporda sosyal kimlik arasında (r=.267, p<.05), sporcularda öz yeterlik ile duygusal zeka arasında (r=.188, p<.05) ve sporda sosyal kimlik ile duygusal zeka arasında (r=.581, p<.05) pozitif yönlü ilişkiler olduğu belirlenmiştir (Hipotez I). Bootstrap yöntemini esas alan regresyon analizi sonuçlarına göre sporcularda öz yeterliğin sporda sosyal kimlik geliştirilmesi üzerindeki etkisinde duygusal zekanın düzenleyici rolünün olduğu belirlenmiştir [(β =0.009, p<0.005, %95 GA = (-0.014, -0,003)] (Hipotez II). Ayrıca, sporcularda öz yeterliğin sporda sosyal kimlik geliştirilmesi üzerindeki etkisinde duygusal zekanın düşük ve orta düzeyde olduğu durumlarda etki anlamlı iken, duygusal zekanın yüksek olduğu durumlarda etkinin anlamsız olduğu görülmüştür.
Sonuçlar: Sporcularda duygusal zekanın artışına bağlı olarak öz yeterliğin sosyal kimlik üzerindeki olumlu etkisinin azaldığı; aynı zamanda duygusal zekanın yüksek olduğu durumlarda bu etkinin anlamsız hale geldiği tespit edilmiştir.
Introduction and Purpose: This study was conducted to examine the effect of self-efficacy on developing social identity in athletes and the moderating role of emotional intelligence in this effect.
Materials and Methods: 600 athletes (274 male and 326 female) participated in this study conducted in the relational screening model. The data of the study were collected using the Self-Efficacy in Sports Scale, Social Identity in Sports Scale and Emotional Intelligence Inventory in Sports. In the analysis of the data, confirmatory factor analysis (CFA) was first performed. In the examination of the hypotheses of the study, regression analysis based on the Bootstrap method (model 1) was applied through correlation test and process macro.
Findings: In the study, it was determined that there were positive relationships between self-efficacy and social identity in sports in athletes (r=.267, p<.05), between self-efficacy and emotional intelligence in athletes (r=.188, p<.05), and between social identity and emotional intelligence in sports (r=.581, p<.05) (Hypothesis I). According to the regression analysis results based on the bootstrap method, it was determined that emotional intelligence has a moderating role in the effect of self-efficacy on the development of social identity in sports in athletes [(β =0.009, p<0.005, 95% CI = (-0.014, -0.003)] (Hypothesis II). In addition, it was observed that the effect of self-efficacy on the development of social identity in sports in athletes was significant in cases where emotional intelligence was low and medium, while it was insignificant in cases where emotional intelligence was high.
Results: It was determined that the positive effect of self-efficacy on social identity decreased in athletes due to the increase in emotional intelligence; at the same time, this effect became insignificant in cases where emotional intelligence was high.