KAYSERİ MİLLET MEKTEPLERİ


AKPINAR D., Kanalga R.

Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.31-44, 2014 (Hakemli Dergi)

Özet

Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşundan sonra gerçekleştirilen inkılâplardan biri de harf inkılâbıdır. Harf değişikliği ile Arap harflerine dayanan alfabe kullanımdan kaldırılmış ve Latin esasına dayanan alfabe kullanılmaya başlanmıştır. 1 Kasım 1928’de harf inkılâbının kabulünden sonra 1 Ocak 1929’da Millet Mektepleri faaliyete geçmiştir. Millet Mektepleri’nin halkın yeni harfleri öğrenmesinde, günlük hayata ve vatandaşlığa dair genel bilgileri öğrenmesinde önemli bir rolü olmuştur. Bütün illerde, ilçelerde hatta köylerde kurulmaya çalışılan Millet Mektepleri, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde büyük bir eğitim hamlesi olarak değerlendirilebilir. Devletin her kademesindeki bütün memurları Millet Mektepleri teşkilatında ihtiyaca göre çalışmışlardır. Mustafa Kemal Paşa, Millet Mektepleri teşkilatının umumi reisliğini ve başmuallimliğini yapmıştır.
Ülke genelindeki eğitim hamlesinin Kayseri ayağı bu makalede ele alınmaya çalışılmıştır. Çalışmada Kayseri Millet Mektepleri hakkında elde edilen bilgiler değerlendirilirken aynı zamanda Millet Mektepleri hakkında genel ve temel bilgilere de yer verilmiştir.

Anahtar kelimeler

harf inkılâbı, millet mektepleri, kayseri, eğitim

 

ABSTRACT: One of the reforms which were carried out after establishment of The Turkish Republic is the letter revolution. With the revolution, the alphabet based on Arabic letters was abolished and the alphabet based on the Latin characters was introduced. After the adoption of Letter Revolution on 1 November 1928, Public Schools opened on 1 January 1929. Public schools had a major role for public in learning new letters and general information about daily life and citizenship. Publics chools, which were attempted to open in all cities, towns and even villages, can be considered as a great education movement in history of The Turkish Republic. All of the officers from all stages of the government worked at Organization of Public Schools according to the need. Mustafa Kemal Paşa accepted to be the chairman and the head teacher of Public Schools. Kayseri section of the education movement across the country is discussed in this article. Both the information obtained about Kayseri Public Schools is considered and basicand general information about public schools is included in this study. Keywords: letter revolution, public schools, kayseri, education