Current Debates on Social Sciences 7 Human Studies, Zeynel Karacagil, Editör, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, ss.114-125, 2021
21. yüzyılda teknolojideki değişimlerle beraber hız
kazanan bir süreci ifade eden küreselleşme hem tarihsel hem de kavramsal bir
olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Sosyal hadiselerin tamamında olduğu gibi
küreselleşme kavramı da bir süreç olarak değerlendirilmelidir. Bu sürecin ortaya
çıkardığı bilgi ve tecrübeler paylaşıldıkça sebep ve sonuçlarının daha iyi bir
şekilde anlaşılması mümkün olacaktır. Farklı toplumlardan bireyler bir araya
gelmekte, ticari ilişkilerde bulunmakta ve birbirlerinin ticari deneyimlerinden
yararlanmaktadırlar. Bu süreç, küreselleşmenin uluslararası markalar ve marka
stratejileri ortaya çıkarmasını sağlamaktadır. Bunun yanı sıra, küreselleşme
rekabet kavramı ile de yakından ilişkilidir.
Küreselleşme ve yenidünya düzeninde rekabet, müşterilerin
beklenti ve ihtiyaçlarını tatmin etme noktasında firmaları marka ve marka
stratejilerini etkin bir şekilde kullanmaya zorlamaktadır. Küreselleşme
sürecinin hızlanmasıyla birlikte, firmaların faaliyet alanları, pazarlama
anlayışları, örgütsel yapıları, rekabet şekilleri ve yönetim anlayışları
değişmeye başlamıştır. Bu değişimle birlikte müşterilerin küresel piyasalarda
marka seçiciliklerinin gittikçe farklılaştığı ve arttığı da görülmektedir. Öte
yandan, firmalar ürettikleri mal ve hizmetleri küresel marka kimliğiyle dünya
pazarlarına sunduklarında daha fazla kar elde edeceklerini düşünmektedirler.
Ayrıca, küçük ve orta ölçekli firmalar ise marka stratejilerini küreselleşmenin
ve yenidünya düzeninin koşullarına göre revize etmeleri durumunda küresel
firmalarla rekabet edebileceklerdir. Bu nedenle küreselleşme süreci, markalaşma
ve marka stratejilerinin rolünün anlaşılması önem ifade etmektedir. Bu
çalışmada, yerli ve yabancı literatürden yararlanılarak küreselleşme sürecinde
markalaşma ve marka stratejileri irdelenmiştir.
Globalization, which expresses a process that accelerates with the changes in technology in the 21st century, appears as both a historical and conceptual phenomenon. As with all social events, the concept of globalization should be considered as a process. As the knowledge and experiences of this process are shared, it will be possible to better understand its causes and consequences. Individuals from different societies come together, engage in commercial relations and benefit from each other's commercial experiences. This process provides globalization to reveal international brands and brand strategies. In addition, globalization is closely related to the concept of competition.
Globalization and competition in the new world order force companies to use their brand and brand strategies effectively in order to satisfy the expectations and needs of their customers. With the acceleration of the globalization process, the fields of activity, marketing understandings, organizational structures, competition styles, and management approaches of the companies have begun to change. Along with this change, it is seen that the brand selectivity of customers in global markets is increasingly differentiated and increased. On the other hand, firms think that they will make more profit when they present the goods and services they produce to the world markets with a global brand identity. Besides, small and medium-sized companies will be able to compete with global companies if they revise their brand strategies according to the conditions of globalization and the new world order. Therefore, it is important to understand the role of globalization process, branding and brand strategies. In this study, the effects of globalization on branding and brand strategies were examined by making use of the domestic and foreign literature.