Hava Trafik Yönetiminde Çakışma Çözüm Yöntemlerinin Uçakların Yakıt Tüketimi ve Emisyonları Üzerindeki Etkisinin Optimizasyonu


Creative Commons License

Özdemir M., Turgut E. T., Sağir M., Usanmaz Ö.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2022 - 2024

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Aralık 2022
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2024

Proje Özeti

Bu proje önerisinde, uçuşların seyir fazı sırasında ortaya çıkan ve iklim, hava kalitesi ve insan sağlığına ciddi etkileri olan uçak emisyonları incelenecektir. Seyir fazı, uçakların tırmanma operasyonlarını gerçekleştirip sabit irtifayla uçuşa başladıkları ve iniş için alçalmaya başlamadan önceki yol (en-route) boyunca uçuşlarını kapsamaktadır. Seyir fazında uçaklar daha üst bir seviyeye tırmanma, daha alt bir seviyeye alçalma, uçuş başı ya da uçuş hızı değiştirme gibi manevralar yapabilir. Ancak seyir fazında aynı hava sahasını paylaşan çok sayıda uçak bulunabilir. Bu nedenle, bu tür manevralar yapılırken uçuş operasyonlarının emniyetli bir şekilde yürütülebilmesi için uçaklar arasında yatay ve dikey düzlemde belirli bir emniyetli ayırma mesafesinin bulunması gerekmektedir. Bu mesafenin altına düşülmesi durumunda çakışma (conflict) meydana gelmektedir. Çakışmayı önlemek için saha kontrolde çalışan hava trafik kontrolörleri tarafından uygulanan çakışma çözüm yöntemleri hız, seviye ve uçuş başı değişimidir. Uçuş yörüngeleri kesişen uçaklar arasında çakışma olmasını önlemek için bu yöntemlerden biri veya birkaçı uygulanabilir. Seçilen çözüm yöntemi verimli bir hava trafik yönetimi için önemlidir. Ancak hava trafik kontrolörleri tarafından en uygun yöntemin seçimi ve seçilen yöntem için en uygun parametrelerin (hız, seviye ve uçuş başı değişim miktarı gibi) belirlenmesi her zaman mümkün olmayabilir. Diğer taraftan, hava trafik kontrolörleri genellikle birçok uçağı izlemek ve kontrol etmek durumunda olduğu için kontrolörler çok kısıtlı bir zaman diliminde en doğru çakışma çözüm stratejisini belirlemeye çalışmak zorunda kalabilmektedirler.

Bu sorunlara çevresel açıdan yaklaşarak bir çözüm sunmak için, bu çalışmada, seyir safhasındaki uçakların çakışma çözümlerinde kullanılmak üzere en düşük yakıt ve emisyonu sağlayacak bir matematiksel modelin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Geliştirilen matematiksel modelin emisyon miktarını azaltacak en iyi çakışma çözüm stratejisini belirlemesi hedeflenmektedir. Uçak emisyonlarının hesaplanmasında uçuş operasyonu sırasında anlık olarak kaydedilen süre, hız, yön, irtifa, yakıt tüketimi, alçalma/tırmanma oranı gibi birçok parametreyi içeren gerçek uçuş verisi kullanılacaktır. Böylece emisyon değerlerinin daha doğru bir şekilde hesaplanması amaçlanmaktadır. Uçuş verilerinin analiziyle elde edilen yakıt tüketim değerleri baz alınarak Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) tarafından sağlanan emisyon veri tabanı, Boeing Fuel Flow Method-2 ve 30 yıllık radiosonde verileri kullanılarak seyir irtifalarındaki emisyon değerleri uçak tipi, motor tipi, uçuş irtifası, uçak kütlesi ve uçuş hızına göre hesaplanacaktır. Elde edilen emisyon değerleri matematiksel modele parametre olarak tanıtılacaktır. Matematiksel modelin çözülebilirliği ve hangi büyüklüğe kadar problemleri çözebileceğinin analizi sonrasında büyük boyutlu problemlerin çözümü için metasezgisel bir algoritma geliştirilmesi düşünülmektedir. Matematiksel model ve algoritmaların sonuçlarının tutarlılığının ve geçerliliğinin sınanması için RAMS (Reorganized ATC Mathematical Simulator) aracılığıyla hızlı zamanlı simülasyon çalışmaları, modelin gerçek uçuş şartlarında uygulanabilirliğinin ve insan-makine etkileşimi sonucu ortaya çıkabilecek farklılıkların incelenmesi için BEST (Beginning to End for Simulation and Training) aracılığıyla gerçek zamanlı simülasyon çalışmaları gerçekleştirilecektir.

Literatürde, çakışma çözüm yöntemlerinin emisyonlar üzerindeki etkilerinin optimizasyonu sınırlı sayıda ve dar kapsamlı çalışılmıştır. Bu çalışmalarda genellikle CO2 emisyonu ve kontrail oluşumları incelenmiş ve çakışma çözüm yöntemlerinin bir veya ikisi değerlendirilmiştir. Ancak gerçek uçuş operasyonlarında çakışma çözüm yöntemlerinin her üçü (hız, seviye ve yön değişimi) de kullanılmaktadır. Bu açıdan bakıldığında seyir safhasındaki uçak emisyonlarını, tüm çakışma çözüm yöntemlerini ele alarak optimizasyon bakış açısıyla değerlendirmek daha gerçekçi ve bütüncül bir yaklaşım olacaktır. Bu yönüyle bu çalışma literatüre önemli katkılar sağlayacak niteliktedir.

Önerilen matematiksel modelin kullanılması, kontrolörlerin çevresel açıdan en uygun ayırma yöntemini seçmesini kolaylaştırabilir. Bu sayede kontrolörlerin iş yoğunluğu, zaman kısıtı, yorgunluk, stres ve dikkat dağınıklığı gibi durumlarda bile en doğru kararı almaları desteklenebilir. Uçuş operasyonlarının neden olduğu emisyonların azaltılması, çevreye ve insan sağlığına olan olumsuz etkilerin de azalmasını sağlayacaktır. Ayrıca uçak emisyonları kontrol altında tutularak havayolu şirketlerinin emisyon azaltma hedeflerine ulaşmalarına katkı sağlanması ve bu şirketlerin uluslararası düzenlemelerden kaynaklı fazladan maliyetlere katlanmasının da önüne geçilebileceği beklenmektedir. Bu model, havayolu şirketlerinin mevcut uygulamalarında herhangi bir değişiklik yapılmasını gerektirmediği için operasyonel anlamda ekstra bir maliyet getirmeyecek olup aynı zamanda uçakların yakıt tüketiminde de iyileştirmeler sağlayacaktır.