Baş F. İ. (Yürütücü), Demiriz A. O., Çolak M. A., Keleş Ö. F.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026
Esnek kaplamaların mekanik performansı büyük ölçüde asfalt bağlayıcısının özelliklerine bağlıdır. Özellikle düşük sıcaklıklarda yetersiz kırılma direnci sergileyen bağlayıcılar asfalt kaplamalarda çatlak oluşumuna neden olmakta; bu çatlaklardan sızan suyun donma-çözülme döngüsü sırasında kaplamaya zarar vermesi, yapısal bütünlüğü ciddi şekilde tehdit etmektedir. Kaplama performansını iyileştirmek amacıyla asfalt bağlayıcılarının çeşitli katkı maddeleriyle modifiye edilmesi yaygın bir mühendislik yaklaşımıdır. Artan dünya nüfusu ve teknolojik gelişmelerle birlikte çeşitlenen tüketim alışkanlıkları, atık üretiminde önemli bir artışa yol açmıştır. Bu çalışma, atık motor yağı ve bitkisel kökenli atık külün bitümlü sıcak karışımların mekanik performansı üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Bu kapsamda, bitkisel atık kül %3, %6, %9 ve %12 oranlarında, atık motor yağı ise %2, %4 ve %6 oranlarında asfalt bağlayıcısına ilave edilecektir. Araştırma kapsamında, modifiye asfalt karışımlarının kırılma özellikleri değerlendirilecektir. Bu amaçla Semi-Circular Bending (SCB) ve Single Edge Notched Beam (SENB) testleri uygulanarak, numunelerin kırılma tokluğu, kırılma enerjisi ve esneklik gibi temel parametreleri belirlenecektir. Çalışmanın özgün yönü, iki farklı atık malzemenin birlikte kullanıldığı hibrit bir modifikasyon yaklaşımı sunmasıdır. Deneysel program kapsamında, öncelikle modifiye bağlayıcının fiziksel özellikleri belirlenecek, ardından üretilen karışımların düşük sıcaklıklardaki kırılma direnci araştırılarak, dayanıklı asfalt karışımlarının geliştirilmesine yönelik pratik ve çevre dostu bir tasarım ortaya konulacaktır.