Bayrak O. Ü.(Yürütücü), Bayata H. F., Keleş Ö. F.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2024
Son yıllarda, diğer geleneksel kaplama malzemelerine göre birçok avantajı nedeniyle karayolu
uygulamaları için Silindirle Sıkıştırılmış Beton (SSB) yollara ilgi çok fazla artmıştır. Daha düşük yaşam
döngüsü maliyeti, daha az büzülme, trafiğe erken açılma gibi faydalar SSB yolların tercih edilmesinde
önemli rol oynamıştır. Yakın geçmişte SSB ile alternatif malzemeleri birleştirerek sürdürülebilir
uygulamaları üzerine yapılan araştırmalar popüler hale gelmiştir. Projede, atık lastik ve kenevir lifi katılan
SSB yolların hem mekanik hem de durabilite performanslarının araştırılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda,
belirli oranlarda kenevir lifleri ile birlikte SSB’ deki agrega yerine belli oranda kullanacak olan farklı
boyut ve oluşumlarda atık lastik SSB’ye eklenerek laboratuvar koşullarında üretimi sağlanacaktır.
Laboratuvarda üretilen SSB numuneleri üzerine mekanik özelliklerini belirlemek amacıyla, basınç
dayanımı, eğilme dayanımı, yarmada çekme dayanımı, ultrasonik geçiş hızı (UPV) ve elastisite modülü
belirleme deneyleri yapılacaktır. Durabilite özelliklerini belirlemek amacıyla da SSB numuneleri üzerine
donma çözünme, kılcal su emme, basınçlı su emme, hızlı klor geçirimliliği, yüksek sıcaklık, alkali silika
reaksiyonu (ASR), asit-sülfat etkisi deneyleri yapılacaktır. Ayrıca hazırlanan SSB numunelerin içyapılarının
incelenmesi amacıyla Taramalı elektron mikroskobu (SEM), X-ışınları difraktometresi (XRD) ve yüzey
alanı ölçüm (BET) analizleri yapılacaktır. Kenevir lifi ile birlikte atık lastik oluşumlarının birlikte hibrit şekilde
ve literatürden farklı oranlarda kullanılması projenin özgün değerini oluşturmaktadır. Proje sonunda,
kenevir lifi ve atık lastiklerin birlikte kullanımının SSB yollarının mekanik ve durabilite özelliklerine katkısı
literatüre kazandırılmış olacaktır. Ayrıca elde edilecek olumlu sonuçlar sayesinde atık lastik ve kenevir
lifinin kullanımı çevresel olarak düşünüldüğünde sürdürülebilirliğe de önemli bir katkı sağlanacağı
düşünülmektedir.