Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nurten SELÇUK
Danışman: Nurettin Birol
Özet:
Bu araştırmanın amacı, halk eğitimi merkezlerinde düzenlenen kurslara katılan
kursiyerlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri, katılım amaçları ve memnuniyet
düzeylerinin tespit edilmesidir. Araştırmanın evreni, 2018-2019 eğitim-öğretim
yılında Erzincan ilinde faaliyet gösteren halk eğitim merkezlerinde açılan sosyalkültürel ve mesleki-teknik ağırlıklı kurslara katılan 672 kursiyerdir. Araştırmada genel
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerinin elde edilmesi için anket formu
kullanılmıştır. Anket formunda “Kişisel Bilgi Formu”, “Kurslara Katılma Sebepleri”
“Kursiyer Memnuniyet Anketi” ve “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmamızda elde edilen veriler SPSS 20.0 istatistik paket
programına girilerek veriler analiz edilmiştir. Araştırma verilerin değerlendirilmesinde
frekans ve yüzde, Ki-kare analizi, ortalama, medyan, mod, çarpıklık ve basıklık
değerleri, Independent Samples t-Testi ve ANOVA Testi uygulanmıştır.
Araştırma sonucunda halk eğitim merkezlerinde verilmekte olan kurslara devam
eden kursiyerlerin meslek edinme, günlük yaşamlarında değişiklik yapma düşüncesi,
kurslara katılarak yaşadığı stres ve sıkıntılı durumdan kurtulma, kişisel özelliklerini
III
geliştirme, çevresi tarafından takdir edilme, yeni insanlarla tanışma isteği günlük
yaşamda değişiklik yapma isteği gibi nedenlerin oldukları belirlenmiştir. Kursiyerler,
halk eğitim merkezindeki kurslardan, yöneticilerin tutumları, öğretmenlerin yeterli
olmaları, kursta anlatılan konuları anlayabilme, kursların kendilerinin ve toplumun
beklentilerini karşılayabildiği, çalışma hayatlarına katkı sağladığı düşüncelerinden
dolayı kurslardan memnun oldukları tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca kursiyerlerin
medeni durumları, çocukları olma durumları, eğitim durumları, daha önce halk eğitimi
merkezlerinin açtığı kursa katılma durumları, katıldıkları kurs türü, farklı bir konuda
başka bir kursa katılmayı düşünme durumları ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri
arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimler: Halk Eğitim Merkezi, Yaşam Boyu Öğrenme, Yetişkin
Eğitimi, Yaygın Eğitim